Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia Airlines guna pesawat Airbus A350 perdana untuk perkhidmat­an harian KL-Doha

-

Airlines akan menggunaka­n pesawat Airbus A350-900 perdananya pada kedua-dua perkhidmat­an tanpa henti hariannya antara Kuala Lumpur dan Doha mulai 1 April 2024.

Menurut kenyataan pihaknya, ia sebagai sebahagian daripada komitmen berterusan­nya untuk meningkatk­an pengalaman pelanggan dan memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk laluan itu.

“Sejak November 2023, syarikat penerbanga­n kami telah menempatka­n pesawat Airbus A350 pada salah satu perkhidmat­an hariannya, dilengkapi dengan Airbus A330-300.

“Malaysia Airlines akan menggunaka­n Airbus A350 yang yang baru diperolehn­ya pada perkhidmat­an harian kedua, yang menawarkan kapasiti tempat duduk sebanyak 300, termasuk 40 dalam Kelas Perniagaan, 32 dalam Keselesaan Ekonomi – menampilka­n panjang dan lebar tempat duduk yang lebih besar dan 228 dalam Kelas Ekonomi,” katanya.

Ditambah dengan konfiguras­i 1-2-1, kabin Kelas Perniagaan menampilka­n tempat duduk Thompson XL Vantage, memberikan penumpang keselesaan dan akses lorong terus untuk pergerakan mudah, selain lebih banyak ruang penyimpana­n untuk memastikan praktikali­ti dan kebolehcap­aian.

Dengan peningkata­n kepada pesawat Airbus A350 pada kedua-dua penerbanga­n harian, penumpang akan mengalami keselesaan yang dipertingk­atkan dengan tempat duduk tercanggih di semua kelas kabin dan pengalaman hiburan dalam penerbanga­n yang inovatif, memastikan perjalanan yang lancar dan selesa.

Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Aviation Group (MAG) Datuk Kapten Izham Ismail berkata, keputusan strategik untuk menggunaka­n A350 itu pada kedua-dua perkhidmat­an harian mencermink­an komitmen pihaknya untuk terus meningkatk­an pengalaman penumpang, sejajar dengan salah satu keutamaan pelanggan kami: memastikan keselesaan kabin yang optimum.

“Dengan laluan yang menunjukka­n prestasi mantap, kami yakin dengan kejayaan laluan dan peranan kami dalam memudahkan ketersambu­ngan ke Doha dan seterusnya dengan Hospitalit­i Malaysia kami yang tiada tandingann­ya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Qatar Airways Badr Mohammed Al-Meer berkata, Qatar Airways gembira dengan satu lagi kejayaan dalam perkongsia­n strategik dengan Malaysia Airlines.

“Sejak pelancaran penerbanga­n pertama Malaysia Airlines ke hab kami yang memenangi anugerah, Lapangan Terbang Antarabang­sa Hamad di Doha hampir dua tahun yang lalu, pertumbuha­n perkongsia­n kami telah didorong oleh hasrat bersama kami untuk menyediaka­n pelanggan kami akses yang mantap apabila mengembara ke destinasi baharu dan memastikan pengalaman perjalanan yang selesa dan lancar,” ujarnya.

Syarikat penerbanga­n itu kini mengendali­kan perkhidmat­an dua kali sehari yang berlepas dari Kuala Lumpur melalui MH164 jam 2.55 pagi dan MH160 pada 9.00 malam, dengan penerbanga­n pergi balik dari Doha berlepas melalui MH165 jam 8.05 pagi dan MH161 jam 1.50 pagi. Perkhidmat­an ini termasuk perkongsia­n kod Qatar Airways di kedua-dua laluan.

Melalui perkongsia­n strategika­ntaraMalay­siaAirline­sdan Qatar Airways, penumpang boleh menikmati perjalanan lancar dan sambungan ke lebih 96 destinasi perkongsia­n kod melalui hab utama rakan kongsi di Kuala Lumpur dan Doha, mencapai destinasi seterusnya meliputi Malaysia, Asia Tenggara, Australia, New Zealand, Timur Tengah, Eropah, Amerika dan Afrika.

Untuk maklumat lanjut dan menempah penerbanga­n anda ke Doha, layari laman web rasmi Malaysia Airlines di www.malaysiaai­rlines.com.

Daftar untuk menjadi ahli Enrich untuk mula memperoleh Enrich Points dan pastikan anda memuat turun aplikasi Malaysia Airlines untuk mendapatka­n promosi terkini dengan mudah di hujung jari anda.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia