Utusan Borneo (Sarawak)

Liverpool dilanda krisis kecederaan Jota, Jones

-

Krisis kecederaan Liverpool bertambah buruk dengan Diogo Jota dan Curtis Jones diketepika­n daripada perlawanan akhir Piala Carabao hujung minggu ini menentang Chelsea.

Imbasan telah mengesahka­n bahawa mereka berdua menghadapi masalah kecederaan dan tidak akan dapat bermain untuk perlawanan akhir di Wembley, dan Liverpool juga akan bermain di sana tanpa Trent Alexander-Arnold.

DominikSzo­boszlaidan Alisson juga diragui dapat turun padang disebabkan masalah hamstring.

Jota dan Jones dikeluarka­n dari padang pada separuh masa pertama perlawanan kemenangan 4-1 di Brentford pada hari Sabtu lepas, masingmasi­ng susulan kecederaan lutut dan buku lali.

Liverpool perlu menunggu pemeriksaa­n lanjut sebelum memberikan jangkaan masa pemulihan mereka tetapi timbul kebimbanga­n bahawa Jota boleh mengalami kecederaan lutut yang mengetepik­annya sehingga dua bulan.

Alexander-Arnold tidak akan hadir menentang Chelsea selepas kecederaan ligamen lututnya bertambah buruk manakala penjaga gol Alisson mengalami masalah hamstring semasa sesi latihan pada hari Jumaat.

Pemain penyerang Darwin Nunez menambah kebimbanga­n Liverpool apabila dia mengadu mengalami masalah otot yang menyaksika­n dia digantikan pada separuh masa di Brentford.

Thiago Alcantara, Stefan Bajcetic, Joel Matip dan Ben Doak juga diketepika­n akibat masalah kecederaan jangka panjang.

Oleh itu, Klopp berhadapan perlawanan sukar tanpa beberapa pemain utama, mengetahui jika mereka kehilangan mata ia akan membolehka­n Manchester City dan Arsenal kembali merebut kejuaraan liga.

Kecederaan Jota ketika menentang Brentford, khususnya, kelihatan seolah-olah ia mungkin serius.

Pemain Brentford menghentam kuat lutut pemain Portugis itu dan dia terpaksa dikeluarka­n dengan pengusung. Bukan seperti koyakan ligamen, yang akan menamatkan musimnya dan mengetepik­an dia daripada Euro 2024, kecederaan itu masih akan menyebabka­n dia tidak dapat beraksi untuk sebahagian besar baki musim ini.

Liverpool akan merebut trofi semasa menentang Chelsea pada hari Ahad selepas menentang Luton pada hari Rabu.

The Reds kemudianny­a menghadapi perjalanan sukar ke Nottingham Forest sebelum menyambut City di Anfield dan kemudian perlawanan pasukan jiran Merseyside di Goodison Park. Berhadapan dengan Manchester United di Old Trafford pada 6 April menjadikan jadual perlawanan kelihatan lebih menggerunk­an.

Setakat ini pasukan Klopp telah mengatasi masalah ketidakhad­iran pemain tetapi jika barisan hadapan mereka berkuranga­n lagi, ia boleh menjadi penamat untuk aspirasi gelaran mereka. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia