Utusan Borneo (Sarawak)

Wanita usia 91 tahun cabar Trump di Mahkamah Agung AS

-

LOS ANGELES: Norma Anderson menyimpan sekeping salinan Perlembaga­an Amerika Syarikat (AS) dalam dompetnya.

Pada usia 91 tahun, dia telah meluangkan seumur hidup mengkaji dokumen itu, baik semasa menjadi penggubal undang-undang negeri Parti Republikan dalam beberapa dekad dan ketika dia duduk di rumah menonton televisyen.

Sebagai plaintif utama dalam kes untuk menghalang Donald Trump daripada pilihan raya di Colorado, dia pasti tentang satu perkara: bekas presiden itu tidak sepatutnya memegang jawatan lagi.

“Dia melanggar perlembaga­an dan cuba mengguling­kan pilihan raya,” katanya kepada AFP. “Dan pada saya, itu bermakna demokrasi kita akan berada dalam masalah jika dia dipilih” sekali lagi.

Pada 6 Januari 2021, apabila penyokong Trump menyerbu Capitol AS untuk menghalang pengiktira­fan kemenangan ahli Demokrat Joe Biden, Anderson merujuk salinan perlembaga­annya.

“Petang itu juga, saya kembali dan membaca bahagian itu,” katanya, merujuk kepada klausa yang menghalang mana-mana pegawai terpilih yang sudah terlibat dalam pemberonta­kan daripada memegang jawatan semula.

Anderson amat yakin bahawa tindakan Trump sekitar 6 Januari itu menjadikan­nya tidak layak lagi sehingga wanita itu menyertai gerakan undang-undang untuk menghalang bekas presiden itu daripada mengikuti pilihan raya presiden di negeri kelahirann­ya di Colorado.

Hakim negeri memihak kepadanya, mengatakan bekas presiden itu tidak boleh bertanding dalam pilihan raya parti Republikan yang akan diadakan pada 5 Mac.

Pasukan undang-undang

Trump merayu keputusan itu kepada Mahkamah Agung AS, dan sembilan jurinya dijangka boleh mengeluark­an keputusan pada bila-bila masa sekarang.

Keputusan itu boleh memberi impak yang besar dalam kempen pilihan raya presiden yang penuh perbalahan tahun ini, dengan gerakan undangunda­ng di beberapa negeri lain diikuti oleh aktivis dan peguam dalam usaha untuk menghalang bekas bintang realiti TV yang lancang itu daripada memegang jawatan.

Anderson, seorang Republikan seumur hidupnya, ngeri akan idea Trump kembali ke Rumah Putih.

Menurutnya, bekas presiden itu melanggar setiap prinsip yang mengasaska­n Amerika.

“Dia suka untuk menjadi seperti (Presiden Rusia Vladimir) Putin, atau seorang raja. Maksud saya, tingkah lakunya membuktika­nnya, semua kata-katanya membuktika­nnya.

“Bapa pengasas kita tidak akan menggemari­nya,” dia ketawa. “Mereka mungkin akan memenjarak­annya.”

Sejak Anderson melancarka­n gerakan undangunda­ngnya, kempen Trump telah menggambar­kan wanita sebagai RINO – Republikan Dalam Nama Sahaja.

Tetapi nama samaran itu menembusin­ya, dan dia berkata dia mendapat sokongan daripada orang di seluruh negara.

Sama ada Mahkamah Agung bersetuju dengannya atau tidak, gerakan undangunda­ng itu telah berjaya dalam fikirannya.

“Sekurang-kurangnya, kami telah membawa perhatian kepada siapakah dirinya,” katanya tentang Trump. “Saya tahu apa yang kami lakukan adalah betul.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia