Utusan Borneo (Sarawak)

Ahli Parlimen New Zealand mati mengejut semasa larian amal

- WELLINGTON: itu. — AFP

Seorang Ahli Parlimen New Zealand yang berusia 49 tahun meninggal dunia secara mengejut ketika mengambil bahagian dalam larian amal kelmarin, kata rakan sekerjanya.

Bapa kepada dua anak, Efeso Collins rebah semasa “Larian Air” di Auckland yang diadakan untuk kerja amal ChildFund, yang membawa air minuman bersih kepada kanak-kanak di Pasifik.

“Ia punca yang dekat dengan jantung Efeso,” kata Parti Green dalam satu kenyataan. “Pasukan perubatan di lokasi segera memberi bantuan kepada Efeso dan melakukan segala-galanya yang mereka mampu untuk menghidupk­annya kembali.”

Ucapan penghormat­an mencurah-curah daripada rakan politik dan lawan.

“Kami benar-benar terkedu,” kata pengerusi-bersama Green, James Shaw kepada pemberita di parlimen di Wellington, suaranya bergetar dengan emosi.

“Dia sangat komited dan teguh dalam semua yang dia percayai dan berdiri dan memperjuan­gkan, melakukan segala-galanya dengan nilai rahmat.”

Collins ialah seorang warga Samoa kelahiran New Zealand

yang memenangi kerusi untuk Auckland Timur pada pilihan raya umum Oktober lalu.

“Kerjaya parlimenny­a, dan sumbangann­ya, baru sahaja bermula,” tambah Shaw. “Beliau baru menyampaik­an ucapan sulungnya minggu lalu.”

Perdana Menteri New Zealand Christophe­r Luxon berkata beliau “benar-benar terkejut dan sedih”.

“Efeso ialah seorang yang baik, sentiasa mesra dan baik, dan seorang juara dan penyokong sejati untuk komuniti Samoa dan Auckland Selatan,” tambah Luxon dalam satu kenyataan.

Collins berkhidmat sebagai ahli Buruh Majlis Auckland sehingga 2022, apabila dia tidak berjaya bertanding untuk menjadi datuk bandar di bandar terbesar New Zealand

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia