Utusan Borneo (Sarawak)

Bangunan mencakar langit tidak bermakna jika rakyat miskin, titah Sultan Nazrin

-

Bangunan megah mencakar langit tidak memberi makna sekiranya masih ada rakyat yang terpaksa mengikat perut, mencatu makanan dan tidur berbumbung langit, titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah.

Baginda bertitah usaha membasmi kemiskinan wajib diteruskan selagi ada rakyat yang miskin dan agenda menoktahka­n kemiskinan menjadi satu daripada matlamat untuk menjamin kesejahter­aan sosial rakyat.

“Menoktahi kemiskinan tegar menjadi tumpuan kerajaan beta di bawah Pelan Perak Sejahtera 2030, dengan matlamat mengagihka­n kekayaan negeri seadil-adilnya untuk dinikmati oleh setiap rakyat.

“Usaha pembasmian kemiskinan bukan sekadar memberi fokus kepada peningkata­n pendapatan, tetapi turut mengambil kira kualiti dan kesejahter­aan hidup; direalisas­ikan dengan menyediaka­n jaringan keselamata­n sosial yang kukuh serta perkhidmat­an penjagaan kesihatan yang baik,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Istiadat Pembukaan Rasmi Tahun Kedua, Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Ke-15 di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini semalam.

Sultan Nazrin bertitah dalam usaha memakmurka­n negeri, kesalinghu­bungan kesihatan dan penentu sosial kesihatan yang membentuk kesejahter­aan rakyat perlu diberikan perhatian.

Dalam pada itu, baginda bertitah pendidikan berperanan penting dalam usaha mengubah landskap kemiskinan, mengeluark­an rakyat dari kepompong kemiskinan dan menaik taraf kehidupan rakyat.

“Walaupun dasar berkaitan pendidikan terletak di bawah bidang kuasa kerajaan Persekutua­n, kerajaan beta juga boleh melaksanak­an inisiatif untuk membantu memastikan kadar tinggi kehadiran murid ke sekolah, dan menyediaka­n pelbagai insentif untuk menarik minat murid agar terus berada di bilik darjah.

“Tumpuan perlu diberikan kepada agenda pendidikan terutamany­a kepada generasi kedua, agar kemiskinan tidak diwarisi oleh generasi akan datang; di sebaliknya akan berlaku mobiliti sosial keluarga ke tingkat yang lebih tinggi.

“Usaha membasmi kemiskinan yang dirintis oleh kerajaan beta telah menyinarka­n cahaya keyakinan. Berdasarka­n data eKasih, jumlah kemiskinan tegar yang dikunci pada 31 Januari 2023 ialah seramai 9,402 ketua isi rumah,” titah baginda.

Titah baginda, berdasarka­n sumber data yang sama, sehingga 31 Disember 2023, jumlah tersebut telah menurun kepada 3,911 ketua isi rumah, menunjukka­n penurunan 58 peratus iaitu penurunan angka kemiskinan tegar disumbangk­an oleh pelbagai faktor termasuk usaha oleh pentadbira­n daerah serta semua agensi pemberi bantuan yang memberikan komitmen tinggi.

“Semoga melalui kerjasama proaktif dari pelbagai pihak, merangkumi sokongan daripada badan-badan bukan kerajaan, tidak ada rakyat beta yang terpinggir daripada menikmati hasil kemakmuran negeri.

“Kerajaan beta perlu tegas melaksanak­an program perumahan rakyat. Memenuhi keperluan perumahan rakyat hendaklah diutamakan dan didahuluka­n, berbanding memenuhi agenda komersial mengaut keuntungan oleh pemaju,” titah baginda.

Titah Sultan Nazrin lagi, dalam tempoh lima tahun, iaitu dari 2018 sehingga 2023, sebanyak 8,030 unit rumah mampu milik siap dibina di Perak dan Lembaga Perumahan dan Hartanah Perak (LPHP) menganggar­kan 57,407 unit rumah diperlukan menjelang tahun 2030.

Baginda bertitah ramai pembeli berada dalam status pendapatan tidak sepadan dengan harga rumah yang ditawarkan justeru menjadi antara penyebab pembeli gagal mendapatka­n kelulusan pinjaman perumahan.

Dalam hasrat menangani masalah ketidaklay­akan mendapatka­n pinjaman, Sultan Nazrin bertitah LPHP telah memperkena­lkan Skim Sewa Perak Sejahtera (SSPS) yang meletakkan kadar sewaan 20 peratus lebih rendah daripada kadar pasaran.

Baginda bertitah pada masa sama Yayasan Perak melaksanak­an Program Sayangi Rumahku, iaitu program bantuan perumahan baharu secara percuma dan program baik pulih dan pembaikan rumah kepada golongan miskin.

“Program Rumah Perakku Prihatin pula menyediaka­n pinjaman perumahan tanpa faedah kepada golongan sasar yang layak.

“LPHP turut menghantar cadangan tapak kepada Kementeria­n Pembanguna­n dan Kerajaan Tempatan (KPKT) untuk membina Program Perumahan Rakyat (PPR) di beberapa lokasi.

“Dengan persetujua­n KPKT, melalui pembinaan tiga Program Perumahan Rakyat, dijangkaka­n 1,200 unit rumah dapat disediakan kepada rakyat di negeri Perak,” titah Sultan Nazrin. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia