Utusan Borneo (Sarawak)

Manchester City jadi penanda aras untuk Manchester Utd

- — AFP

Manchester City telah menjadi penanda aras untuk Manchester United. Juara dunia itu telah menjadi kuasa dominan dalam bola sepak Inggeris dan Eropah dengan kepelbagai­an kebolehan bola sepak mereka.

Prestasi mereka, khususnya daripada tiga gelaran musim lalu telah menjadi penanda aras untuk ditandingi oleh lawan tempatan City itu. Komen terbaru daripada pelabur Manchester United, Sir Jim Ratcliffe menyatakan bahawa kebolehan untuk menyamai pertunjuka­n memukau City akan menjadi pencapaian yang hebat untuk pasukannya.

Musim lepas, Manchester City menempah tempat ke final Liga Juara-Juara dengan kemenangan dominan 4-0 ke atas Real Madrid di Stadium Etihad. Kemenangan City menandakan kemenangan agregat 5-1 yang terkenal pada peringkat separuh akhir pertanding­an. Kemenangan itu terus menyediaka­n pentas untuk City menuntut Liga Juara-Juara dengan kemenangan ke atas Inter Milan pada perlawanan final.

Cara City memusnahka­n Real kini dilihat sebagai prestasi tahap emas. Persembaha­n separuh masa pertama mereka begitu dominan pada malam terkenal itu sehinggaka­n Real Madrid tidak berdaya menghadapi serangan Manchester City. City mampu memusnahka­n lawan mereka secara sistematik. Pasukan Pep Guardiola mengekalka­n penguasaan bola dan menekan Real Madrid untuk menyerah kalah. Ia persembaha­n yang membuktika­n bahawa City bersedia untuk mengambil tempat mereka di puncak bola sepak Eropah.

Satu kelab yang berharap untuk mencapai tahap permainan itu ialah musuh ketat Manchester City, Manchester United. Dalam temu bual dengan BBC Sport, Sir Jim Ratcliffe berharap dapat melihat kelabnya mencapai tahap permainan itu di atas padang.

Pelabur United itu memberitah­u BBC: “Apabila Manchester

City menentang Real Madrid di tempat sendiri pada perlawanan kedua (separuh akhir Liga Juara-Juara) musim lalu, itulah permainan bola sepak terbaik yang pernah saya lihat. 45 minit pertama menyaksika­n Real Madrid tidak mampu mendapatka­n bola, itulah bola sepak berkualiti terbaik yang pernah saya lihat. Jika kami boleh sampai ke tahap itu, maka itu akan menjadi pencapaian hebat untuk Manchester United.”

Semasa pemerintah­an Pep Guardiola di Etihad, pasukannya telah menjadi kayu ukur. Kebolehan bola sepak yang dimainkan sangat mantap sehingga musuh utam City bermimpi untuk mencapai tahap permainan sedemikian.

Kemenangan 4-0 mereka ke atas Real Madrid musim lalu ialah salah satu contoh yang dimahukan. Ia persembaha­n yang akan kekal lama dalam ingatan dan yang mungkin tidak akan dilihat lagi. Begitulah kehebatan yang dicapai oleh pasukan Pep Guardiola pada malam yang terkenal itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia