Utusan Borneo (Sarawak)

Hukuman penjara empat tahun setengah buat Alves

Bekas pemain antarabang­sa Brazil itu didapati bersalah merogol wanita muda di kelab malam pada 2022

- — AFP

BARCELONA: Mahkamah Sepanyol kelmarin menjatuhka­n hukuman penjara empat tahun setengah kepada bekas pemain bola sepak antarabang­sa Brazil, Dani Alves selepas mendapati dia bersalah merogol seorang wanita muda di kelab malam Barcelona pada Disember 2022.

Ia juga mengarahka­n pemenang Liga Juara-Juara tiga kali itu untuk menjalani percubaan lima tahun selepas dia menjalani hukuman penjara, dan menuntut dia untuk membayar 150,000 euro sebagai pampasan kepada mangsa.

“Mangsa tidak bersetuju dan terdapat bukti, di luar keterangan pengadu, bahawa rogol itu dapat dibuktikan,” tulis mahkamah Barcelona dalam satu kenyataan.

“Mahkamah menerima fakta bahawa defendan secara tiba-tiba mencengkam pengadu, menikamnya ke lantai dan menembusi farajnya, menghalang­nya daripada bergerak, sementara pengadu berkata tidak dan mahu pergi.”

Pendakwa raya telah meminta hukuman penjara sembilan tahun ke atas lelaki berusia 40 tahun itu diikuti 10 tahun percubaan.

Alves, yang menegaskan bahawa hubungan seks dengan wanita itu mempunyai persetujua­n, akan merayu keputusan itu, kata peguamnya kepada pemberita di luar mahkamah.

Salah seorang pemain bola sepak yang paling terkenal di dunia, Alves bermain untuk Barcelona dan Paris SaintGerma­in (PSG).

Mahkamah menerima fakta bahawa defendan secara tiba-tiba mencengkam pengadu, menikamnya ke lantai dan menembusi farajnya, menghalang­nya daripada bergerak, sementara pengadu berkata tidak dan mahu pergi.

Dia dibicaraka­n bulan ini, didakwa merogol wanita itu di kelab malam Sutton pada awal pagi 31 Disember 2022.

Penuduhnya - yang memberi keterangan di sebalik skrin untuk melindungi identitiny­a - berkata Alves telah memaksanya dengan ganas untuk melakukan hubungan seks di bilik mandi peribadi di kelab malam itu walaupun dia merayu agar dia untuk melepaskan­nya, meninggalk­an dia dalam “kesedihan dan ketakutan”, menurut pendakwara­ya.

Pegawai polis yang bertemu dengan wanita itu memberitah­u mahkamah tentang keadaan mangsa yang takut dan “terkejut” apabila mereka tiba di kelab malam itu, serta mangsa

bimbang bahawa “tiada sesiapa akan mempercaya­inya” jika dia memfailkan aduan.

Semasa perbicaraa­n, pihak pembelaan fokus untuk cuba menunjukka­n bahawa Alves mabuk ketika dia bertemu wanita itu.

Alves, yang hadir di mahkamah sepanjang perbicaraa­n tiga hari, memberi keterangan bahawa hubungan seksualnya dengan wanita itu adalah atas persetujua­n dan menafikan telah memukul dan menarik rambutnya.

“Saya bukan lelaki jenis itu, saya tidak ganas,” katanya kepada mahkamah selepas peguam belanya bertanya sama ada dia telah memaksa mangsa melakukan hubungan seks.

“Jika dia mahu pergi, dia

boleh pergi, dia tidak diwajibkan untuk berada di sana,” tambahnya.

Tetapi mahkamah memutuskan bahawa kecederaan yang ditemui pada lutut mangsa adalah “akibat daripada keganasan yang dilakukan oleh Encik Alves”, dan berkata keterangan mangsa “konsisten” sepanjang perbicaraa­n.

Pada 2022, kerajaan berhaluan kiri Sepanyol meluluskan undang-undang baharu - digelar undangunda­ng “hanya ya bermakna ya” - yang mengukuhka­n kanun keseksaan negara terhadap kes rogol dengan memerlukan persetujua­n jelas sebelum hubungan seks, satu langkah yang telah lama dituntut oleh mangsa serangan dan kumpulan hak

Kenyataan mahkamah Barcelona

asasi wanita.

Pihak pembelaan pemain telah berhujah bahawa wanita muda itu telah menari dan “melekat” kepadanya di kelab malam, dan wujud “perasaan seksual” antara kedua-duanya.

Tetapi mahkamah memutuskan bahawa “sikap ini, tidak bermakna memberikan ‘lampu hijau’ kepada serangan yang berlaku seterusnya”.

Alves pada mulanya menafikan mengenali wanita itu semasa dalam temu bual televisyen tetapi kemudian mengakui ada melakukan hubungan seks dengannya, berkata ia adalah dengan persetujua­n.

Dia memberitah­u akhbar La Vanguardia pada bulan Jun bahawa dia telah berbohong kerana dia takut isterinya akan meninggalk­annya.

Alves dianggap ramai sebagai salah seorang pemain pertahanan terhebat sepanjang zaman, setelah memenangi 42 trofi.

Kemuncak kariernya ialah bersama Barcelona antara 2008 dan 2016 apabila memenangi 23 trofi. Pada masa dia ditahan, dia telah menandatan­gani kontrak ke kelab Mexico, Pumas UNAM. Dia dipecat sejurus selepas ditahan.

 ?? ??
 ?? — Gambar AFP ?? MERINGKUK DALAM PENJARA: Alves ketika mendengar pertuduhan yang disampaika­n kepadanya mengenai kes rogol terhadap seorang wanita muda di sebuah kelab malam semasa perbicaraa­nya di Mahkamah Justice of Catalonia di Barcelona pada 5 Februari lalu.
— Gambar AFP MERINGKUK DALAM PENJARA: Alves ketika mendengar pertuduhan yang disampaika­n kepadanya mengenai kes rogol terhadap seorang wanita muda di sebuah kelab malam semasa perbicaraa­nya di Mahkamah Justice of Catalonia di Barcelona pada 5 Februari lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia