Utusan Borneo (Sarawak)

Inter, AC Milan adakan perbincang­an mengenai rancangan pengubahsu­aian Stadium San Siro

- — AFP

Inter Milan dan AC Milan sedang mengadakan perbincang­an mengenai rancangan pengubahsu­aian San Siro ketika dua kelab gergasi bola sepak Itali itu memikirkan tentang perpindaha­n dari stadium ikonik itu, kata bandar Milan kelmarin.

Bandar Milan, ibu kota ekonomi Itali, berkata datuk bandar Giuseppe Sala bertemu dengan presiden AC Milan Paolo Scaroni dan Alessandro Antonello, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Inter, “untuk membincang­kan kemungkina­n pengubahsu­aian San Siro”.

Dalam tiga bulan, kumpulan pembinaan Itali WeBuild akan menghasilk­an kajian kebolehlak­sanaan kerja-kerja yang diperlukan.

Sementara itu kedua-dua pasukan akan menghasilk­an garis panduan “kemungkina­n pengubahsu­aian untuk menghasilk­an stadium yang lebih moden dan cekap”.

Kedua-dua Inter dan AC Milan telah menegaskan bahawa San Siro, yang dimiliki oleh bandar Milan, merupakan hak milik kedua-dua kelab itu.

Bandar itu juga berkata bahawa kelab-kelab itu mahu perlindung­an daripada kerugian kewangan dan menegaskan bahawa sebarang kerja hendaklah sesuai dengan jadual perlawanan dan acara lain, sementara kawasan sekitar stadium juga boleh dibangunka­n semula.

Sala telah berulang kali menyatakan kebimbanga­n tentang apa yang akan berlaku kepada San Siro, yang digelar ‘La Scala bola sepak’ jika Inter dan AC Milan membina stadium baharu di tapak lain.

Kedua-dua kelab, yang telah dinobatkan sebagai juara Eropah sebanyak 10 kali, telah memulakan proses berpindah ke luar Milan selepas projek awal merobohkan San Siro dan membina stadium baharu di tanah yang sama telah runtuh tahun lalu.

Tetangan terhadap projek itu, yang turut menyaksika­n pelbagai pembinaan baharu berhampira­n tanah baharu yang dicadangka­n, daripada ahli politik tempatan dan negara telah memanjangk­an prosedur birokrasi yang sudah cukup lama untuk mendapatka­n kelulusan.

Awal bulan ini, AC Milan membeli tanah di pinggir bandar San Donato Milanese sebagai sebahagian daripada rancangan untuk berpindah dari San Siro dan di luar sempadan rasmi bandar Milan.

Sementara itu, Inter sedang berusaha untuk membina stadium baharu di bandar Rozzano, di selatan Milan, selepas mendedahka­n kemungkina­n untuk melaksanak­an pembinaan di kawasan perindustr­ian di pinggir bandar yang ramai penduduk, Sesto San Giovanni.

Antonello turut menyatakan keutamaan Inter adalah untuk berpindah ke Rozzano manakala pada hujung minggu lepas Scaroni berkata beliau ragu-ragu untuk menjalanka­n kerja-kerja pengubahsu­aian tanpa perlu berpindah.

Kedua-dua kelab Milan kerap menyaksika­n kehadiran lebih 70,000 orang dan tidak ada stadium selain San Siro di Itali mempunyai kapasiti yang sama.

 ?? — Gambar AFP ?? RANCANG UBAH SUAI: pada 20 Februari lalu.
Stadium San Siro diguna semasa perlawanan Liga Juara-Juara di antara Inter Milan dan Atletico Madrid
— Gambar AFP RANCANG UBAH SUAI: pada 20 Februari lalu. Stadium San Siro diguna semasa perlawanan Liga Juara-Juara di antara Inter Milan dan Atletico Madrid

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia