Utusan Borneo (Sarawak)

15 terbunuh, 44 cedera kebakaran di Nanjing

Satu siasatan awam mencadangk­an kebakaran berlaku di tingkat satu bangunan tersebut

-

BEIJING: Sekurangku­rangnya 15 orang telah terkorban dan 44 orang tercedera dalam satu kebakaran di sebuah bangunan kediaman di Nanjing, timur China, kata pihak berkuasa tempatan pada Sabtu.

Kebakaran yang berlaku pada awal pagi Jumaat, kata pihak berkuasa dalam satu sidang media, dengan satu siasatan awam mencadangk­an kebakaran berlaku di tingkat satu bangunan tersebut, di mana basikal elektrik telah diletakkan.

Bangunan itu terletak di daerah Yuhuatai di Nanjing, sebuah bandar mempunyai lebih dari lapan juta penduduk yang terletak kirakira 260 kilometer di barat laut Shanghai.

Pada jam 6 pagi waktu tempatan, kebakaran telah dipadamkan, dan satu operasi mencari dan menyelamat ditamatkan sekitar jam 2 petang waktu tempatan

pada Jumaat, menurut pihak berkuasa.

Seramai 44 orang yang tercedera telah dihantar ke hospital untuk mendapatka­n rawatan, tambah mereka.

Kebakaran dan kemalangan maut lain adalah biasa berlaku di China disebabkan oleh standard keselamata­n yang lemah dan kurangnya penguatkua­saan.

Serta negara telah melihat satu peningkata­n bagi kebakaran maut sejak beberapa bulan lepas, sering kali berpunca dari kecuaian pihak berkuasa mencetuska­n permintaan dari Presiden Xi Jinping pada bulan lepas bagi “refleksi mendalam” dan usaha yang lebih besar bagi “menangani kemalangan keselamata­n yang kerap berlaku.”

Pada Januari, beberapa orang meninggal dunia selepas satu kebakaran berlaku di sebuah kedai di bandar tengah Xinyu, dengan agensi berita negara Xinhua melaporkan kebakaran berpunca dari penggunaan api yang “melanggar undangunda­ng” oleh pekerja di ruangan bawah tanah kedai tersebut.

Kebakaran muncul hanya beberapa hari selepas satu kebakaran pada lewat petang di sebuah sekolah di wilayah Henan di tengah China mengorbank­an 13 pelajar ketika mereka sedang tidur di sebuah asrama.

Seorang guru di sekolah memberitah­u akhbar milik negara Hebei Daily bahawa semua mangsa adalah dari kelas gred tiga yang sama berusia di antara sembilan dan 10 tahun.

Laporan media domestik mencadangk­an kebakaran adalah berpunca dari sejenis alat pemanas elektrik.

Serta pada November, 26 orang telah terkorban dan beberapa orang lagi dihantar ke hospital selepas satu kebakaran di sebuah pejabat syarikat arang di wilayah Shanxi di utara China.

Bulan sebelum itu, satu letupan di sebuah restoran barbeku di barat laut negara telah menyebabka­n 31 orang meninggal dunia dan mendesak janji pihak berkuasa bagi satu kempen di seluruh negara bagi menggalakk­an keselamata­n di tempat kediaman.

Pada April, satu kebakaran di sebuah hospital di Beijing telah membunuh 29 orang dan memaksa mangsa yang masih hidup dan terdesak untuk melompat keluar dari tingkap bagi menyelamat­kan diri.

 ?? — Gambar AFP ?? MALANG: Gambar kebakaran di bangunan kediaman di Nanjing terletak di timur China pada pagi Jumaat.
— Gambar AFP MALANG: Gambar kebakaran di bangunan kediaman di Nanjing terletak di timur China pada pagi Jumaat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia