Utusan Borneo (Sarawak)

Liverpool sasar kemenangan ‘istimewa’ pada final Piala Liga

-

LONDON: Liverpool menyasarka­n kemenangan ‘istimewa’ pada perlawanan akhir Piala Liga menentang Chelsea pada Ahad ini ketika Jurgen Klopp mencapai detik penting pertamanya dalam perpisahan­nya.

Klopp mengendali­kan musim terakhirny­a sebagai pengurus Liverpool selepas pengumuman mengejut lelaki Jerman itu bahawa dia akan berundur pada penghujung musim semasa.

Walaupun Klopp yakin dia tidak lagi mempunyai tenaga untuk memacu usaha berterusan Liverpool untuk memburu trofi, tiada tandatanda penurunan prestasi seperti yang dikhuatiri berikutan pendedahan tersebut.

Liverpool telah memenangi lima daripada enam perlawanan mereka dalam semua pertanding­an, menjaringk­an 21 gol, sejak jurulatih berusia 56 tahun itu mendedahka­n rancangann­ya untuk berhenti.

Melanjutka­n rentak hangat itu di Wembley hujung minggu ini akan memberikan Liverpool trofi pertama mereka sejak 2022, apabila mereka menewaskan Chelsea dalam kedua-dua perlawanan akhir Piala FA dan Piala Liga.

Klopp telah memenangi enam trofi utama selama sembilan tahun pemerintah­an ikoniknya dan pemainnya kini mengejar empat kemenangan semusim semakin terdesak untuk memberikan­nya perpisahan yang dipenuhi piala.

Di samping pertemuan minggu ini dengan Chelsea, Liverpool berkelebih­an empat mata di puncak Liga Perdana, bakal menentang Southampto­n dalam pusingan kelima Piala FA pada hari Rabu dan menentang Sparta Prague dalam pusingan 16 akhir Liga Europa.

“Kami mahu menjadikan­nya hari istimewa dan mendapatka­n trofi pertama kami musim ini,” kata kapten Liverpool, Virgil van Dijk.

“Penghujung musim mungkin akan menjadi sangat

beremosi untuk ramai orang, termasuk pengurus, tetapi kita belum berada di sana.”

Pembantu Klopp, Pep Lijnders menyahut seruan Van Dijk untuk menjadikan ia hari yang diingati untuk jurulatih mereka.

“Kami akan melakukann­ya. Ia perlawanan istimewa. Permainan istimewa memerlukan persembaha­n istimewa jadi kami perlu fokus pada itu,” kata Lijnders.

Lijnders menegaskan bahawa Klopp sentiasa yakin pemain Liverpool akan kekal fokus selepas dia pengumuman mengejutka­nnya.

“Saya rasa anda memandang rendah skuad kami, personalit­i di dalaman mereka,” katanya.

“Ramai pemain ini belum memenangi apa-apa dengan Liverpool jadi sudah tentu mereka memberikan segalagala­nya walaupun pengurus mengatakan dia akan pergi. Kami cukup stabil untuk menanganin­ya.”

Lijnders merujuk kepada beberapa pemuda Liverpool yangmenung­guuntukmen­gecapi kejayaan, menggarisk­an pencapaian Klopp dalam membina semula pasukannya selepas pemergian pra-musim oleh pemain-pemain seperti Jordan Henderson, Fabinho, Roberto Firmino dan James Milner.

Keazaman The Reds akan diuji di Wembley dengan krisis kecederaan yang semakin banyak yang menyebabka­n mereka bermain tanpa Alisson

Becker, Trent AlexanderA­rnold, Curtis Jones dan Diogo Jota.

Sementara itu, Mohamed Salah, Darwin Nunez dan Dominik Szoboszlai akan menjalani pemeriksaa­n kesihatan juga.

Tetapi mengambil kesempatan daripada masalah kecederaan Liverpool akan lebih mudah untuk diungkapka­n berbanding dilakukan untuk Chelsea yang tidak konsisten.

Pasukan kendalian Mauricio Pochettino menjadi salah satu mangsa Liverpool barubaru ini, tewas 1-4 di Anfield pada Januari.

Bekas pengurus Tottenham dan Southampto­n, Pochettino, yang belum memenangi trofi di England, telah mendapat kecaman daripada penyokong Chelsea yang marah dengan musim bermasalah mereka.

Dengan Chelsea jatuh 25 mata di belakang Liverpool di tempat ke-10 dalam Liga Perdana, kemenangan mengejut di Wembley akan menjadi rangsangan besar kepada jawatan warga Argentina itu.

Pemilik bersama Chelsea, Todd Boehly dijangka terbang dari Amerika Syarikat untuk menyaksika­n final piala pertama The Blues sejak dia dan Behdad Eghbali membeli kelab London itu daripada Roman Abramovich pada 2022.

Boehly telah membelanja­kan lebih 1 bilion pound untuk membeli pemain dalam percubaan mereka untuk membangkit­kan zaman kegemilang­an Abramovich.

Pochettino, yang pasukannya Tottenham ditewaskan oleh Chelsea pada perlawanan akhir Piala Liga 2015, tahu betapa pentingnya untuk menamatkan penantian The Blues untuk pingat domestik pertama sejak Piala FA 2018.

“Ia impian kami. Kami berpeluang dan kami akan berjuang. Pasukan sudah bersedia dan kami akan menjadi kompetitif.” — AFP

 ?? ?? KLOPP
KLOPP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia