Utusan Borneo (Sarawak)

Tuchel yakin Bayern Munich dapat kembalikan fokus baki musim ini

-

Pengurus Bayern Munich, Thomas Tuchel kelmarin berkata bahawa pemergiann­ya pada musim panas ini boleh mengembali­kan fokus skuadnya, berkata dia “boleh menjadi lebih berterus terang” selepas pengumuman itu.

Pada Rabu, Bayern dan Tuchel mengeluark­an kenyataan mengatakan kedua-duanya akan “berpisah” pada musim panas ini, selepas prestasi buruk, walaupun kelmarin jurulatih itu mengakui “Saya hanya seorang pekerja. Saya tidak pasti jika saya mempunyai pilihan “untuk kekal membimbing musim depan.

Dengan tiga kekalahan berturut-turut buat kali pertama sejak 2015, Bayern ketinggala­n lapan mata di belakang pendahulu liga Bayer Leverkusen dengan baki 12 perlawanan.

Skuad kendalian Tuchel juga perlu bangkit daripada defisit 1-0 menentang Lazio untuk mara dari pusingan 16 akhir Liga Juara-Juara.

Bayern menerima kunjungan RB Leipzig hujung minggu ini dan boleh ketinggala­n sebanyak 11 mata, sementara Leverkusen menjadi tuan rumah kepada pasukan corot Mainz.

Bercakap dengan wartawan, Tuchel berkata keputusan itu memberikan “kejelasan, dan dengan kejelasan ada kebebasan”, mengatakan Bayern “masih berjuang untuk dua gelaran, walaupun ia nampaknya agak mustahil.”

“Ada kebebasan dalam membuat keputusan tentang cara anda bertindak. Kita tidak perlu memikirkan kesan jangka panjang lagi.

“Kamu boleh melatih seperti dalam permainan piala.”

Pada 2021, Tuchel mengambil alih jawatan sebagai pengurus Chelsea yang ketika itu sedang bergelut, membawa pasukan untuk memenangi perlawanan akhir Liga Juara-Juara.

Tuchel dinamakan jurulatih Bayern pada Mac 2023, menggantik­an Julian Nagelsmann yang dipecat.

Pasukan Bayern kemudian tersingkir daripada Liga Juara-Juara dan Piala Jerman, akhirnya memenangi kejuaraan liga selepas Dortmund seri mengejut 2-2 menentang Mainz di laman sendiri dalam perlawanan terakhir.

Ditanya sama ada dia akan menjadi ‘itik tempang’ memandangk­an pengaruhny­a dalam skuad semakin berkuranga­n pada bulanbulan terakhirny­a, Tuchel berkata “itu akan lebih banyak mencermink­an pemain berbanding kuasa saya.”

Sambil mengakui tanggungja­wab untuk prestasi buruk pasukan itu, Tuchel berkata “gambaran keseluruha­nnya tidak jelas.”

“Tiada seorang pun yang perlu dipersalah­kan. Jika ia hanya kesalahan jurulatih, akan ada orang lain yang duduk di atas podium ini.”

Bekas jurulatih Chelsea, Paris Saint-Germain dan Borussia Dortmund itu berkata tugasnya di Bayern ialah “kali pertama saya tidak dapat mengenal pasti perkembang­an pemain.”

Pengurus berusia 50 tahun itu berkata ada “masalah lain” di Bayern, tetapi tidak akan mendedahka­n secara spesifik.

“Kelab mengetahui analisis saya dan ia analisis yang amat mengkritik kelab sendiri, tetapi ia bukan sesuatu yang perlu didedahkan kepada umum.”

Jurulatih Leipzig, Marco Rose pada hari Jumaat memuji Bayern walaupun juara Jerman itu kini bergelut.

“Ini pasukan bola sepak yang hebat dengan pemain yang cemerlang dan jurulatih yang hebat. Prestasi kami di Munich perlu betul, ia mesti benar-benar bagus.” — AFP

 ?? TUCHEL ??
TUCHEL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia