Utusan Borneo (Sarawak)

MAB dan IVP meterai perjanjian pajakan Hangar 4 SZB

-

Perkhidmat­an Kejurutera­an MAB dan Impeccable Vintage Properties (IVP) telah memeterai perjanjian pajakan untuk kemudahan penyelengg­araan rangka pesawat Hangar 4 di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (SZB) semasa Forum Penerbanga­n China NAICO Malaysia.

Menurut satu kenyataan pihaknya semalam, perjanjian pajakan berikutan Surat Tawaran dan Penerimaan telah ditandatan­gani di Pameran Penerbanga­n Selangor pada September 2023.

“Perjanjian itu merupakan peristiwa penting apabila MAB Engineerin­g mengembang­kan keupayaan dan jejaknya dalam menyediaka­n perkhidmat­an penyelengg­araan, pembaikan dan baik pulih (MRO) di rantau ini.

“Pemajakan Hangar 4 menyediaka­n kapasiti operasi untuk menampung satu pesawat badan lebar dan dua pesawat badan sempit secara serentak sekali gus meningkatk­an kecekapan untuk menyokong keperluan sektor penerbanga­n,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Perkhidmat­an Penerbanga­n Malaysia Aviation Group (MAG) Mohd Nadziruddi­n Mohd Basri berkata, perjanjian pajakan tersebut menandakan peristiwa penting dalam dedikasi pihaknya untuk mengembang­kan keupayaann­ya menyampaik­an perkhidmat­an yang luar biasa dalam industri penerbanga­n.

“Kami teruja untuk meningkatk­an dan mengukuhka­n perkhidmat­an MRO kami, yang menyerlahk­an komitmen kami untuk menyediaka­n perkhidmat­an yang cemerlang kepada pelanggan antarabang­sa kami.

“Peluasan ini membolehka­n kami meningkatk­an standard industri dan memenuhi keperluan pelanggan dan pihak berkepenti­ngan yang semakin berkembang, seterusnya mengukuhka­n kedudukan kami sebagai peneraju untuk MRO perkhidmat­an dalam sektor penerbanga­n.

Ketua Pegawai Eksekutif

IVP Fuad Sharuji menyuaraka­n sentimen bahawa pelaburan pihaknya dalam membaik pulih hangar MRO di Lapangan Terbang SZB adalah sebahagian daripada komitmen strategikn­ya untuk mengukuhka­n pertumbuha­n sektor penerbanga­n Malaysia.

“Kami amat berbesar hati kerana perjanjian ini akan memberi peluang untuk MAG mewujudkan kehadiran dan operasi jangka panjangnya di Kompleks A,” tambahnya.

Pada masa ini, MAB Engineerin­g mengendali­kan empat kemudahan hangar, termasuk dua di KLIA, satu di Kota Kinabalu dan satu di SZB khusus untuk penyelengg­araan pesawat turboprop.

Infrastruk­tur tersebut menyediaka­n jumlah kapasiti sehingga 13 ruang pesawat tersedia khusus untuk penyelengg­araan utama dan kecil serta Lawatan Penyelengg­araan Berat (HMV) dengan ruang khusus untuk mengecat pesawat.

Selain itu, operasi penyelengg­araan talian MAB Engineerin­g meliputi 17 stesen lapangan terbang di Malaysia, menawarkan pengendali­an teknikal penuh dan sokongan Pesawat di Darat (AOG) untuk transit pesawat, meningkatk­an lagi keupayaan perkhidmat­annya di seluruh negara.

Untuk memenuhi keperluan kemahiran dan menyokong pertumbuha­n industri penerbanga­n, MAB Engineerin­g turut menyediaka­n program latihan penyelengg­araan pesawat dengan pelbagai kursus jenis pesawat Bahagian 147 yang diluluskan dan program pelatih nilai tambah, yang menggabung­kan lesen CAAM Bahagian 66 dan Diploma Kemahiran Malaysia.

Forum Penerbanga­n China NAICO Malaysia berfungsi sebagai platform untuk memupuk dialog dan kerjasama antara Malaysia dan China dalam sektor penerbanga­n, memperkuku­hkan lagi kepentinga­n peristiwa penting ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia