Utusan Borneo (Sarawak)

Serangan pengganas bunuh sekurangku­rangnya 15 orang di gereja Burkina

-

Sekurang-kurangnya 15 orang awam terkorban dan dua lagi cedera dalam serangan “pengganas” ke atas sebuah gereja Katolik ketika misa Ahad di utara Burkina Faso, demikian menurut seorang pegawai kanan gereja.

“Kami ingin memaklumka­n anda mengenai satu serangan pengganas yang mana komuniti Katolik di kampung Essakane telah menjadi mangsa pada hari ini, 25 Februari, ketika mereka sedang berkumpul untuk sembahyang Ahad mereka,” paderi di daerah Dori, JeanPierre Sawadogo, berkata dalam satu kenyataan yang dihantar kepada AFP.

Angka awal adalah 15 orang terbunuh dan dua orang cedera, tambah beliau.

Menyeru bagi kedamaian dan keselamata­n di Burkina Faso, Sawadogo mengecam “mereka yang terus menyebabka­n kematian dan kemusnahan di negara kita.”

Kmapung Essakane, di mana setangan berlaku, adalah apa yang dikenali sebagai zon “tiga sempadan” di timur laut negara itu, berhampira­n sempadan biasa bagi Burkina Faso, Mali dan

Niger.

Ini adalah yang terbaharu dalam satu siri kekejaman dipersalah­kan terhadap kumpulan pelampau yang aktif di wilayah itu, sebahagian daripadany­a menyasarka­n gereja Kristian sementara beberapa lagi terlibat dalam penculikan paderi.

Burkina Faso merupakan sebahagian daripada wilayah Sahel yang luas, yang telah terperangk­ap dalam pertelagah­an membantah peningkata­n ekstremism­e kejam sejak peperangan sivil Libya pada 2011, diikuti dengan satu pengambila­lihan kumpulan Islamis di utara Mali pada 2012.

Keganasan pejuang jihad merebak hingga ke Burkina Faso dan Niger dari 2015.

Ketika Kapten Ibrahim Traore merampas kuasa pada 2022, ia merupakan rampasan kuasa kedua di negara ini dalam masa kurang dari setahun – kedua-duanya berlaku kerana rasa tidak puas hati dengan kegagalan kerajaan meleraikan keganasan pejuang jihad.

Kira-kira 20,000 orang di Burkina Faso telah terbunuh dalam keganasan, sementara lebih dua juta orang kehilangan tempat tinggal. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia