Utusan Borneo (Sarawak)

Periuk api IS mengorbank­an 13 orang pencari cendawan di gurun Syria

-

Satu letupan daripada sebiji periuk api yang ditinggalk­an oleh kumpulan Islamic State (IS) telah membuuh sekurang-kurangnya 13 orang awam yang mencari cendawan di kawasan gurun Syria, demikian menurut sebuah badan pemerhati perang.

“Seramai 13 orang awam, termasuk wanita... telah terbunuh apabila sebiji periuk api yang ditinggalk­an oleh kumpulan IS meletup ketika mereka sedang mencari cendawan” di gurun di wilayah Raqa,” kata Syria Observator­y for Human Rights.

Gurun Syria terkenal dengan cendawan yang berkualiti bagus di dunia, yang mencecah harga tinggi di sebuah negara yang dilanda peperangan selama 13 tahun dan satu krisis ekonomi yang teruk.

Pihak berkuasa sering kali memberi amaran terhadap kegiatan berisiko tinggi itu.

Namun setiap tahun antara bulan Februari dan April, pencari makanan itu membahayak­an nyawa mereka untuk mencari cendawan di gurun Syria yang luas, atau Badia -- tempat persembuny­ian terkenal bagi pejuang jihad yang turut bersepah dengan periuk api.

Pada Mac 2019, IS telah kehilangan bahagian terakhir daripada wilayah di Syria berikutan kempen tentera yang disokong oleh pakatan yang diketuai oleh AS, namun saki-baki pelampau terus bersembuny­i di gurun tersebut dan melancarka­n serangan berbahaya.

Mereka menggunaka­n tempat persembuny­ian bagi menyerang hendap orang awam, anggota tentera diketuai oleh Kurdis, pasukan tentera kerajaan Syria dan pejuang pro-Iran ketika turut melakukan serangan di negara jiran Iraq.

Peperangan di Syria telah meragut nyawa lebih setengah juta orang dan menyebabka­n jutaan lagi kehilangan tempat tinggal sejak ia meletus pada Mac 2011 dengan penindasan kejam Damsyik terhadap protes antikeraja­an.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia