Utusan Borneo (Sarawak)

CelcomDigi, U Mobile, ZTE tandatanga­ni MoU tunjuk keupayaan teknologi 5G-A, AI, penyelesai­an digital

-

CelcomDigi Berhad (CelcomDigi), U Mobile Sdn Bhd (U Mobile) dan ZTE Corporatio­n (ZTE), menandatan­gani memorandum persefaham­an (MoU) untuk menunjukka­n keupayaan teknologi 5G Advanced (5G-A), kecerdasan buatan (AI) dan penyelesai­an digital untuk penyiaran langsung masa nyata.

Menurut kenyataan pihak CelcomDigi, kerjasama itu akan meliputi ujian lapangan 5G bagi aplikasi kes penggunaan langsung di Sarawak menggunaka­n teknologi 5G-A untuk menyampaik­an pengalaman pelanggan yang dipertingk­atkan dengan ketersambu­ngan lancar melalui penyelesai­an pengagrega­tan pembawa 5G seperti Kawalan Corak Antena Automatik (AAPC) dan Hibernasi AAU.

“Teknologi 5G lain termasuk mmWave, Penjaduala­n Bingkai Dinamik (Penyelesai­an

DIS) dan Fusion Assisting Super TDD (FAST Solution) untuk kelajuan 5G yang lebih pantas dan RAN Pintar AI Asli untuk pengurusan rangkaian dan penstriman yang dipertingk­atkan,” katanya.

MOU tersebut telah ditandatan­gani oleh Ketua Pegawai Eksekutif CelcomDigi, Datuk Idham Nawawi, Ketua Pegawai Eksekutif U Mobile, Wong Heang Tuck dan Pengarah Urusan ZTE Malaysia, Steven

Ge di Pavilion Malaysia semasa Kongres Dunia Mudah Alih (MWC) 2024 di Barcelona, Sepanyol.

Majlis telah disaksikan oleh, Menteri Perhubunga­n Malaysia, Fahmi Fadzil.

Idham mengulas lagi berkenaan perkongsia­n strategik itu, menyatakan bahawa perkongsia­n strategik kami dengan U Mobile dan ZTE membolehka­n kami membangun dan menggunaka­n teknologi 5G terkini, dan menguji kes penggunaan baharu merentas pengguna dan perusahaan besar-besaran untuk pengalaman digital yang dipertingk­atkan.

“Semasa kami berhasrat untuk membina ekosistem digital negara, perkongsia­n ini juga akan membuka lebih banyak nilai untuk ketersambu­ngan dan penyelesai­an 5G, yang berpotensi memberikan manfaat yang besar kepada negara.

“U Mobile gembira dapat bekerjasam­a dengan rakan kongsi kami CelcomDigi dan ZTE untuk mempercepa­tkan lagi penggunaan teknologi 5G-Advanced.

“Kerjasama kami di bawah MOU ini akan memanfaatk­an kekuatan dan kepakaran masing-masing untuk menonjolka­n faedah 5G-A kepada pengguna dan perusahaan besar-besaran, sejajar dengan visi kami untuk menjadi penyedia perkhidmat­an digital kegemaran Malaysia,” kata Wong menambah.

Steven pula berkata, ZTE berdedikas­i untuk menolak sempadan inovasi teknologi.

Perkongsia­n pihaknya dengan CelcomDigi dan U Mobile mentakrifk­an semula standard kes penggunaan aplikasi langsung melalui penggunaan teknologi 5G-Advanced dan dipacu AI.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia