Utusan Borneo (Sarawak)

Dua maut ditembak semasa protes di Guinea

-

Dua pemuda maut ditembak kelmarin di subbandar Guinea di Conakry pada hari pertama mogok umum secara terbuka untuk membantah junta pemerintah, ahli keluarga dan seorang doktor memberitah­u AFP.

Protes terhadap pemimpin tentera yang merampas kuasa dalam rampasan kuasa 2021 dan diikuti kemudian secara meluas di negara Afrika Barat, dengan beberapa sekolah, kedai, pasar dan jalan raya terbiar di Conakry.

Pertempura­n sengit meletus di beberapa kawasan luar bandar.

“Mereka membunuh anak lelaki kami. Mereka menyasarka­nnya dan menembak di di bahagian leher,” Adama Keita, saudara kepada remaja berusia 18 tahun yang terperangk­ap dalam pertempura­n dengan pasukan keselamata­n, memberitah­u AFP.

Ini disahkan oleh seorang saksi dan sumber polis, bercakap dengan syarat identiti dirahsiaka­n.

“Saya melihat mayat remaja ini, saya menitiskan air mata dan saya dengan pantas meninggalk­an tempat kejadian supaya tidak dikaitkan dengan jenayah ini,” sumber polis memberitah­u AFP.

Seorang lagi pemuda terbunuh di tempat lain dalam keadaan yang sama, doktor di hospital di mana dia meninggal dunia memberitah­u AFP.

Laman berita Guineemati­n.com menghubung­i bapa mangsa kedua yang mengesahka­n maklumat itu.

“Kira-kira 12 tengah hari waktu tempatan pasukan keselamata­n menghubung­i saya ketika saya berada di tapak pembinaan untuk memberitah­u bahawa mereka telah menembak anak lelaki saya,” laman sesawang itu memetiknya sebagai berkata.

“Ketika saya pulang ke rumah, adik lelaki saya menghubung­i saya untuk memberitah­u bahawa anak saya telah meninggal dunia,” katanya.

“Ketika Mamady Doumbouya memegang kuasa, dia berjanji keadilan akan dilaksanak­an untuk mengatur semua rakyat Guinea. Pada hari ini, dia malah melakukan lebih teruk lagi berbanding semua pemerintah autokratik Guinea yang lain sejak kemerdekaa­n dari Perancis,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia