Utusan Borneo (Sarawak)

Guardiola suka akan tekanan ketika bersiap sedia pertahanka­n Piala FA

-

Pep Guardiola berkata dia suka akan tekanan pada penghujung musim ini ketika dia bersiap sedia untuk peringkat seterusnya dalam mempertaha­nkan Piala FA Manchester City di Luton pada hari Rabu.

City berada pada kedudukan yang baik untuk mengulangi kejayaan tiga trofi musim lalu dengan musim 2023/2024 memasuki bulan terakhirny­a.

Mereka hanya ketinggala­n satu mata di belakang pendahulu Liga Perdana, Liverpool, di ambang kelayakan ke pusingan lapan terakhir Liga Juara-Juara dan mara ke pusingan kelima Piala FA.

Pengurus City, Guardiola, yang pasukannya telah mara ke sekurang-kurangnya separuh akhir pertanding­an itu sepanjang lima musim lalu, berkata penghujung musim adalah masa kegemarann­ya.

“Bermain setiap perlawanan yang ‘selamat tinggal’ jika kalah, ia sangat bagus,” katanya pada sidang media pra-perlawanan kelmarin.

“Masalahnya, pada September dan Oktober, anda melihat jangkaan itu masih jauh, jauh, jadi pada masa itu anda tidak perlu memikirkan sebarang gelaran, malah bukan sekarang juga.”

Guardiola menjangkak­an pertarunga­n sengit menentang Luton yang diancam penyingkir­an, yang tewas 1-2 kepada City dalam pertembung­an Liga Perdana Inggeris di Kenilworth Road pada Disember walaupun

mendahului awal.

“Bola sepak kini menuju ke arah permainan Luton, begitu agresif tidak kira anda berada di puncak liga, di bawah atau di tengah,” katanya.

“Keberanian untuk bermain, hadapi cabaran tanpa rasa takut dan bukan itu sahaja, mereka memainkan bola dengan sangat baik.”

Guardiola menyatakan perlawanan yang akan datang akan menjadi ujian yang baik untuk rentak dan konsistens­i pasukannya.

“Selepas perlawanan ini, Februari berakhir, jadi hanya dalam dua setengah bulan, tiga bulan lagi untuk akhir musim dan kami masih menyertain­ya, jadi esok adalah perlawanan akhir, seperti dalam Liga Perdana setiap perlawanan, dan sudah tentu dalam Liga JuaraJuara,” katanya.

“Jadi penentu musim ini adalah di hadapan kami dan kami akan melakukann­ya.”

Jurulatih Sepanyol itu berkata kejayaan City bergantung kepada usaha yang dilakukan selama bertahun-tahun.

“Saya suka mempertaha­nkan pemain saya, untuk semua yang telah mereka lakukan kerana saya tahu betapa sukarnya ia. Ia bukan apa yang kami lakukan musim lalu, ia sepanjang lima musim terakhir,” jelas Guardiola.

“Itulah sebabnya kami telah mendapat banyak pujian dan banyak pencapaian dan kami masih rendah hati dan rendah diri tetapi pada masa yang sama berdaya saing untuk mengecapin­ya sekali lagi.”

 ?? ?? GUARDIOLA
GUARDIOLA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia