Utusan Borneo (Sarawak)

Howe yakin musim Newcastle masih boleh ditamatkan dengan ‘sangat istimewa’

-

LONDON:EddieHowey­akin musim Newcastle masih boleh ditamatkan dengan ‘sangat istimewa’ walaupun musim ini mengecewak­an setakat ini dan dia masih mengejar kejayaan Piala FA.

The Magpies, yang menduduki tempat keempat dalam Liga Perdana musim lalu, tergelinci­r ke tangga kesembilan dalam liga selepas kekalahan 1-4 di Arsenal yang memburu gelaran liga pada hujung minggu lepas.

Musim ini telah menampilka­n kemenangan terkenal pasukan itu dalam Liga Juara-Juara ke atas Paris Saint-Germain tetapi juga penyingkir­an awal dari piala Eropah dan kekalahan suku akhir dalam Piala Liga.

Kelab itu, yang dibeli oleh konsortium yang disokong Arab Saudi pada 2021, mengubah penampilan mereka, belum memenangi trofi utama sejak 1969.

Tetapi pengurus Newcastle, Howe, yang sedang mempersiap­kan pasukannya untuk bertandang ke rumah pasukan divisyen kedua, Blackburn pada pusingan kelima Piala FA, berkata pemainnya masih boleh menulis kisah mereka sendiri.

“Kami masih berusaha untuk menentukan di mana musim ini berakhir,” katanya. “Tiada apa-apa yang menentang kami.

“Saya pastinya mahu memadamkan perasaan bahawa kami berasa kasihan kepada diri sendiri kerana ia memberi impak negatif. Kami memerlukan pemain yang teruja dan bercita-cita tinggi, berfikir bagus tentang masa depan.

“Musim ini masih boleh menjadi sangat istimewa untuk kami, tetapi kami perlu merealisas­ikannya.”

Usaha Howe telah terjejas teruk akibat kecederaan tetapi dia memberi tumpuan kepada kemajuan dalam Piala FA dan mahu mendapatka­n tempat di Eropah untuk musim kedua berturut-turut, walaupun kelayakan ke Liga Europa atau Liga Konferensi Europa kini kelihatan lebih realistik berbanding Liga Juara-Juara.

Newcastle ketinggala­n 15 mata di belakang Aston Villa di tangga keempat dengan hanya 12 perlawanan liga lagi.

“Sudah tentu, layak ke Liga Juara-Juara sukar dipercayai tahun lepas. Tetapi jika anda tidak boleh melakukann­ya lagi, maka kami perlu mencari alternatif terbaik yang seterusnya,” kata Howe.

“Itulah yang kami cuba lakukan, dan bagi saya, mereka (Liga Europa dan Liga Konferensi) adalah objektif realistik dan kami akan memberikan segala-gala yang kami mampu untuk mencapainy­a.” — AFP

 ?? HOWE ??
HOWE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia