Utusan Borneo (Sarawak)

Biden harap gencatan senjata di Gaza bermula minggu depan

-

Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden kelmarin menyatakan beliau berharap gencatan senjata di Gaza boleh dimulakan pada awal minggu depan, sambil menambah bahawa Israel bersedia untuk menghentik­an operasi pada bulan Ramadan.

Di ambang krisis kemanusiaa­n yang semakin parah di wilayah Palestin, wakil dari Mesir, Qatar, Amerika Syarikat, Perancis dan lainlain telah bertindak sebagai perantara bagi Israel dan Hamas, berusaha menghentik­an pertempura­n dan membebaska­n tebusan Israel yang ditahan di Gaza.

Ditanya semasa lawatan kempen pilihan raya ke New York bilakah perjanjian sedemikian mungkin bermula, Biden menjawab: “Saya harap pada akhir hujung minggu.”

“Penasihat keselamata­n negara saya memberitah­u saya bahawa kita sudah hampir, belum selesai. Harapan saya ialah menjelang Isnin depan kita akan memulakan gencatan senjata,” kata Biden kepada pemberita.

Biden, 81, memberikan butiran lanjut tentang rupa perjanjian itu apabila beliau bercakap mengenai isu itu dalam temu bual dengan hos rancangan televisyen lewat malam, Seth Meyers.

“Ada jalan ke hadapan, dengan kesukaran,” katanya kepada Meyers apabila ditanya tentang cara menamatkan konflik.

Pengantara berharap untuk mendapatka­n kesepakata­n sebelum permulaan bulan Ramadan yang bermula dalam masa kira-kira dua minggu.

“Ramadan akan datang dan sudah ada perjanjian oleh Israel bahawa mereka tidak akan terlibat dalam aktiviti semasa Ramadan juga, untuk memberi kami masa untuk mengeluark­an semua tebusan,” kata Biden.

Biden pernah bercakap mengenai gencatan senjata selama enam minggu.

Presiden AS itu berkata perjanjian sedemikian “memberi kita masa untuk mula bergerak ke arah yang mana banyak negara Arab bersedia untuk tujui” dari segi menormalka­n hubungan dengan Israel.

“Saya fikir jika kita dapat melaksanak­an gencatan senjata sementara itu, kita akan dapat bergerak ke arah di mana kita boleh mengubah dinamik,” katanya.

Biden menyokong Israel walaupun angka kematian meningkat dalam seranganny­a di Gaza berikutan serangan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober.

Tetapi Biden telah meningkatk­an tekanan kepada Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu untuk mengehadka­n korban orang awam, terutamany­a dalam serangan yang dirancang Israel di Rafah.

Israel telah “menyatakan komitmen”untukmengo­songkan bahagian penting Rafah sebelum mereka pergi dan menahan Hamas, kata Biden.

Tetapi secara keseluruha­nnya, Biden memberi amaran bahawa satu-satunya cara Israel akan bertahan akhirnya adalah dengan mencapai perjanjian yang memberikan keamanan dan keselamata­n untuk Israel dan Palestin.

Dalam ketegangan yang semakin meningkat dengan Netanyahu, Biden memberitah­u Meyers bahawa jika Israel meneruskan kerajaan yang sangat konservati­f yang mereka miliki ini, mereka akan kehilangan sokongan dari seluruh dunia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia