Utusan Borneo (Sarawak)

Ramai rakyat India jadi tentera upahan Rusia di Ukraine

- — AFP

Seorang penanam epal, pekerja katering syarikat penerbanga­n dan graduan yang menganggur adalah antara rakyat India yang diupah oleh Moscow untuk menjadi tentera Rusia di Ukraine.

Dua tahun selepas perang, puluhan ribu askar Rusia telah mati di Ukraine, dan Moscow sedang meluaskan usaha global untuk mencari lebih banyak pejuang, kadang-kadang dengan bantuan perantara.

Seorang penterjema­h India yang bekerja di pusat pengambila­n tentera di Moscow memberitah­u wartawan AFP bahawa pejabatnya ialah salah satu daripada rangkaian di seluruh Rusia.

“Setiap bandar utama mempunyai pusat pengambila­n di mana warga asing diproses,” katanya.

Dia telah menyelia antara 70 dan 100 kemasukan rakyat India, katanya, sambil menambah bahawa bilangan pekerja Nepal adalah jauh lebih tinggi.

“Hanya minggu lepas, 10 orang India datang ke pusat saya,” kata lelaki itu yang enggan dikenali.

Beberapa rekrut India memberitah­u bahawa mereka dijanjikan peranan bukanpejua­ng, tetapi mereka dilatih untuk menggunaka­n senapang serangan Kalashniko­v dan senjata lain sebelum dihantar ke Ukraine.

Kontrak kementeria­n pertahanan berbahasa Rusia yang dilihat oleh AFP merujuk kepada “khidmat ketenteraa­n dalam angkatan tentera Persekutua­n Rusia”, dengan keperluan untuk “menyertai permusuhan” dan “berkhidmat tanpa had kepada rakyat Rusia”.

AFP bercakap dengan lima rakyat India yang direkrut untuk menyertai usaha perang Rusia, yang kesemuanya berkata mereka telah membalas sebuah video media sosial yang mempromosi­kan pekerjaan sebagai “pembantu tentera” dengan gaji sekitar AS$1,200 sebulan.

Mereka tidak mempunyai pengalaman ketenteraa­n sebelumnya.

Klip tersebut disiarkan oleh seorang ejen pengambila­n yang berpangkal­an di Dubai, Faisal Khan, yang dikenali di YouTube, Instagram dan TikTok sebagai Baba Vlogs.

Dalam satu video, Khan berjalan di jalan di St Petersburg, Rusia, menyatakan tawaran itu: bayar dia AS$3,600 dan dapatkan pekerjaan sebagai pembantu tentera Rusia.

“Anda tidak perlu berperang,” katanya, merakamkan dirinya. “Anda hanya perlu membersihk­an bangunan yang roboh, menjaga gudang senjata dan selepas setahun berkhidmat, anda akan layak untuk menjadi warga tetap.”

Dalam masa yang singkat, dia menerima banyak pertanyaan dari India di mana penganggur­an berada pada rekod tertinggi kini.

Dia membantu 16 pemegang pasport India pergi ke Rusia pada November dan Disember, kebanyakan­nya dari India dan segelintir dari Dubai.

“Saya suka media sosial dan membantu orang ramai mencari pekerjaan,” kata Khan kepada AFP.

“Seorang rakan dari Rusia menghubung­i saya mengatakan bahawa tentera di sana sedang mencari pembantu, saya fikir ia peluang yang baik dan saya membuat video.”

Dia kemudianny­a berkata dia “terkejut” apabila rekrut diberikan senjata, dan apabila “ada laporan tentang mayat dihantar pulang, dan beberapa yang kembali cedera, kami memutuskan untuk menghentik­an proses pengambila­n.”

Salah seorang rekrut Khan, seorang graduan menganggur dari Uttar Pradesh di utara India, memberitah­u AFP dia telah berjuang di barisan hadapan di wilayah Donetsk, Ukraine yang diduduki Rusia.

“Saya cedera dalam pertempura­n dan dibawa ke hospital, di mana saya melarikan diri,” katanya dari Moscow di mana dia berharap untuk dihantar pulang.

Seorang lagi berkata dia telah ditempatka­n di wilayah Kherson bersama seorang lagi rakyat India – seorang penanam epal dari Kashmir – dan sembilan rakyat Cuba untuk menunggu dikerahkan ke barisan hadapan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia