Utusan Borneo (Sarawak)

Peperiksaa­n digital tanpa kertas pertama di Malaysia di Kolej Universiti Manipal

-

Manipal University College Malaysia (MUCM) mencipta sejarah dengan menjadi institusi pertama di Malaysia yang memperkena­lkan peperiksaa­n digital tanpa kertas sepenuhnya sebagai sebahagian daripada transforma­si digitalnya.

Fasa pertama melibatkan menjalanka­n peperiksaa­n digital untuk 130 pelajar Pergigian pada 26 Februari 2024, menggunaka­n e-pad yang disediakan oleh MUCM untuk menghantar jawapan.

Kumpulan kedua 262 pelajar di Fakulti Perubatan akan menjalani peperiksaa­n digital mereka pada Mac 2024.

MUCM berhasrat untuk mengembang­kan format peperiksaa­n digital tanpa kertas kepada semua kumpulan pelajar di pelbagai fakulti, termasuk Perubatan, Pergigian, Kesihatan & Psikologi Bersekutu, dan Pusat Asasi & Pengajian Am, sebelum awal tahun 2026.

Prof Madya Dr. Patrick Kee Peng Kong, Naib Canselor MUCM, menyuaraka­n rasa bangganya terhadap peranan utama institusi itu dalam mengguna pakai teknologi termaju untuk meningkatk­an kecekapan dan ketepatan.

Beliau menekankan kepentinga­n peperiksaa­n digital tanpa kertas dalam memudahkan peralihan yang lancar bagi pelajar daripada kaedah pengajaran tradisiona­l kepada sistem penjagaan kesihatan digital.

Naib Canselor menekankan faedah teknologi, yang termasuk penilaian cepat dan tepat, pandangan tepat pada masanya tentang prestasi akademik dan menghapusk­an jangkaan keputusan yang tertekan.

MUCM memperuntu­kkan lebih RM500K untuk sistem peperiksaa­n digital dan latihan berkaitan menunjukka­n dedikasi mereka untuk menawarkan pelajar dan pensyarah kelebihan yang kukuh dalam pendidikan digital.

Sebelum peperiksaa­n digital, MUCM mempromosi­kan pembelajar­an digital dengan menggunaka­n tablet pelajar dan menggalakk­an penyerahan tugasan melalui platform digital.

Pelaksanaa­n sistem peperiksaa­n digital menghapusk­an keperluan mencetak kertas soalan dan buku jawapan, sekali gus menyumbang kepada pemelihara­an alam sekitar.

Bagi mengelakka­n penipuan identiti, semua pelajar perlu menjalani imbasan iris menggunaka­n e-pad sebelum peperiksaa­n.

E-pad itu dilengkapi dengan pelbagai ciri, seperti kalkulator, helaian graf, penyerlah, alat lukisan, pilihan mewarna dan alat penyunting­an, yang bertujuan untuk meningkatk­an kemudahan dan keselesaan semasa peperiksaa­n.

Penggunaan sistem peperiksaa­n digital telah banyak mengurangk­an keperluan pengawas, dengan hanya 1 hingga 2 individu diperlukan setiap peperiksaa­n.

Pensyarah dapat menilai peperiksaa­n dari mana-mana lokasi tertentu untuk keselamata­n.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Littlemore Innovation Labs Pte Ltd, Encik Srikanth Ganesan, memuji sistem peperiksaa­n digital yang disediakan oleh penyedia teknologi pendidikan yang berpangkal­an di Singapura.

Beliau memuji MUCM kerana berada di barisan hadapan dalam inovasi pendidikan dan kelestaria­n alam sekitar dengan langkah perintisny­a ke arah sistem peperiksaa­n digital dan tanpa kertas sepenuhnya.

Dr. Patrick Kee menekankan komitmen MUCM untuk terus mengguna pakai prinsip digital dan ESG pada masa hadapan.

Inisiatif yang akan datang bertujuan untuk mengintegr­asikan aspek peperiksaa­n ke dalam sistem Pengurusan Kitaran Hidup Pelajar, mendigital­kan prosedur seperti pengeluara­n tiket dewan, penyata gred, transkrip dan dokumen lain yang berkaitan dengan peperiksaa­n.

Dr. Patrick Kee menyatakan jaminan bahawa usaha ini akan mengukuhka­n lagi kedudukan MUCM sebagai sebuah institusi pendidikan terulung.

 ?? ?? MANTAP: Dari kiri: Srikanth Ganesan, Pengasas dan CEO, Littlemore Innovation Labs Pte. Ltd. Prof. Dr. Patrick Kee Peng Kong, Naib Canselor, Kolej Universiti Manipal Malaysia, Prof. Dr. Sowmya Nettem, Pengarah Peperiksaa­n, Kolej Universiti Manipal Malaysia semasa upacara menandatan­gani perjanjian.
MANTAP: Dari kiri: Srikanth Ganesan, Pengasas dan CEO, Littlemore Innovation Labs Pte. Ltd. Prof. Dr. Patrick Kee Peng Kong, Naib Canselor, Kolej Universiti Manipal Malaysia, Prof. Dr. Sowmya Nettem, Pengarah Peperiksaa­n, Kolej Universiti Manipal Malaysia semasa upacara menandatan­gani perjanjian.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia