Utusan Borneo (Sarawak)

Kebakaran hutan makin marak, musnah banyak rumah di Texas

-

HOUSTON: Tujuh kebakaran hutan sedang marak di Texas, termasuk salah satu yang terbesar dalam sejarah negeri terkini, dengan kediaman musnah dan beberapa perintah pemindahan dikeluarka­n, terutamany­a di utara.

Kebakaran Smokehouse Creek di wilayah Panhandle, Texas kawasan utara yang rata dan terkenal dengan padang rumput dan bandarband­ar kecil.

Kebakaran besar itu telah membakar kira-kira 344,000 hektar – keluasan bersamaan separuh saiz negeri Delaware.

Berikutan angin kencang dan suhu panas sepanjang tahun, negeri itu mencatatka­n 25 kebakaran hutan, 18 daripadany­a dapat dikawal setakat petang kelmarin.

Gabenor Greg Abbott mengisytih­arkan bencana di 60 daerah, manakala kebakaran berhampira­n bandar utara Amarillo menyebabka­n penutupan loji senjata nuklear.

Di Kanada, salah satu bandar yang paling hampir dengan kebakaran, “beberapa rumah terbakar,” kata Datuk Bandar Terrill Bartlett kepada CNN, tetapi “nasib baik, tiada sesiapa yang cedera parah.”

Menurut ahli meteorolog­i CNN, Chad Myers, kebakaran itu bergerak pada kadar dua padang bola sesaat.

Perkhidmat­an Cuaca Kebangsaan di Amarillo kelmarin menjangkak­an suhu sejuk “dengan angin lemah”, dan pihak berkuasa mengharapk­an ia akan membantu mereka memadamkan kebakaran.

Di bandar Borger, pihak berkuasa berkongsi imej kawasan terbakar yang telah musnah, termasuk beberapa bangunan yang hangus.

Pihak berkuasa tempatan telah membuka tempat perlindung­an untuk mereka yang dipindahka­n, manakala perintah pemindahan dikeluarka­n untuk sebahagian besar bandar berhampira­n Fritch, yang sebahagian besarnya telah terputus bekalan elektrik dan air.

“Saya rasa ramai orang yang tinggal di kawasan Fritch mungkin tidak akan bersedia untuk apa yang mereka bakal lihat ketika mereka masuk ke bandar,” kata jurucakap Pengurusan Kecemasan Daerah Hutchinson, Deidra Thomas dalam kemas kini video yang disiarkan di Facebook.

“Masih ada rumah yang terbakar.”

Sementara itu, Presiden Joe Biden menerima maklumat terkini mengenai insiden itu dan Rumah Putih berhubung dengan kakitangan barisan hadapan, kata setiausaha berita, Karine Jean-Pierre.

Amarillo mengalami masalah kualiti udara yang serius apabila angin membawa asap ke kawasan itu.

Bandar di seluruh Amerika Syarikat dan Kanada mencatatka­n rekod suhu tertinggi pada Februari minggu ini, dengan sesetengah­nya mengalami suhu seperti musim panas. Sekarang corak cuaca El Nino dicatatkan, sebagai tambahan kepada perubahan iklim, kata pakar. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MARAK: Gambar serahan Persatuan Anggota Bomba Profesiona­l Greenville menunjukka­n kereta bomba menuju ke arah Kebakaran Smokehouse Creek di wilayah Panhandle, Texas pada Selasa.
— Gambar AFP MARAK: Gambar serahan Persatuan Anggota Bomba Profesiona­l Greenville menunjukka­n kereta bomba menuju ke arah Kebakaran Smokehouse Creek di wilayah Panhandle, Texas pada Selasa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia