Utusan Borneo (Sarawak)

Lebih 20 maut kapal pendatang karam di utara Senegal: Gabenor

- — AFP

Pasukan penyelamat kelmarin mengeluark­an lebih 20 mayat dari laut di utara Senegal selepas bot sarat dengan pendatang yang menuju ke Eropah itu karam, kata seorang gabenor tempatan, dengan kebimbanga­n bagi mereka yang hilang.

“Lebih 20 mayat” ditemui, kata gabenor wilayah Saint-Louis Alioune Badara melalui telefon, sambil menambah bahawa 20 orang lagi diselamatk­an.

“Sejak petang, kami telah menyaksika­n badan tidak bernyawa dihanyutka­n,” katanya, dengan penyelamat tempatan dan tentera laut masih mencari mangsa yang terselamat selepas malam.

Badara Samb tidak menyatakan berapa ramai penumpang yang berada di atas kapal itu tetapi mangsa yang terselamat memberitah­u AFP bahawa jumlah pendatang mungkin mencecah ratusan.

Mamady Dianfo, mangsa yang terselamat, berasal dari Casamance di bahagian selatan negara itu, berkata ada seramai 300 penumpang ketika bot itu meninggalk­an Senegal seminggu lalu.

Seorang lagi mangsa yang terselamat, Alpha Balde, memberitah­u ada lebih kurang 200 penumpang.

Menurut Dianfo kapal itu tiba di Maghribi, di mana kapten berkata dia sesat dan tidak dapat meneruskan perjalanan lagi.

“Kami memintanya untuk membawa kami pulang ke Senegal,” tambahnya, menyatakan bahawa kemalangan itu berlaku di perairan yang diketahui berbahaya di Saint-Louis.

Pantai Senegal adalah tempat pelepasan lazim bagi pendatang Afrika menuju ke Kepulauan Canary Sepanyol, pelabuhan kemasukan mereka ke Eropah.

Menurut agensi sempadan Kesatuan Eropah (EU), Frontex, Senegal dan Maghribi merupakan warga pendatang yang paling banyak tiba di kepulauan Atlantik.

Pada 2023, bilangan pendatang yang sampai ke Canary meningkat tiga kali ganda kepada hampir 40,000, kata kerajaan Sepanyol.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia