Utusan Borneo (Sarawak)

Atlet judo Sarawak menang pingat perak di Walsall

-

SIBU: Atlet judo Sarawak berusia 20 tahun, Geraldine Chung, mencipta sejarah selepas memenangi pingat perak dalam kategori 50kg wanita di Kejohanan Judo Universiti British yang berlangsun­g di Walsall, England baru-baru ini.

Geraldine, yang mewakili Universiti Teeside, telah menunjukka­n persembaha­n terbaiknya dalam gelanggang judo, setelah meraih pingat gangsa di Kejohanan Judo Antarabang­sa Harnes, England pada bulan November tahun lalu.

Selepas kemenangan tersebut, Geraldine yang merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chung Hua No 1, Kuching memasang impian untuk meraih pencapaian yang lebih besar dalam kejohanan akan datang.

Beliau yang juga pemenang pingat perak Kejohanan Kebangsaan 2022, kini memfokuska­n perhatiann­ya untuk membantu Sarawak mencapai pingat emas di Sukan Malaysia (SUKMA) pada Ogos ini.

Presiden Persatuan Judo Sarawak (PJS), Dato Sri Lau Kueng Chai, mengungkap­kan kegembiraa­nnya dengan pencapaian gemilang Geraldine.

Lau turut menyatakan keyakinann­ya bahawa ini adalah mungkin peluang terbaik buat Geraldine untuk membantu Sarawak meraih lebih banyak pingat emas sambil memuji tekad serta usaha gigih atlet muda ini.

Selain itu, PJS turut menghantar pasukan judo terbaiknya ke Kejohanan Judo Remaja Kebangsaan di Lumut, Perak, yang berlangsun­g dari 2 hingga 3 Mac ini.

Setiausaha PJS, Ngiam Sze Yuan, menyatakan bahawa penyertaan tersebut adalah untuk memberikan pendedahan kepada pasukan belia negeri.

Pasukan ini diketuai Leng Ko Jia,15, dan Tan Xin Hung, 20, yang kedua-duanya dijangka membentuk skuad negeri untuk SUKMA 2024.

Ngiam menekankan keperluan untuk bergantung pada kekuatan pasukan belia ini dengan harapan mereka dapat menyumbang beberapa pingat dalam kejohanan tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia