Utusan Borneo (Sarawak)

Persatuan Pengeluar Durian rai ulang tahun pertama

- Oleh Harshini Anantha Rao

KUALA LUMPUR: Persatuan Pengeluar Durian (PPD) menyambut acara bersejarah dengan menganjurk­an majlis makan malam pertama di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Majlis tersebut dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Keselamata­n Makanan Datuk Arthur Joseph Kurup.

Perhimpuna­n ini melambangk­an kerjasama penting di kalangan pihak berkepenti­ngan utama dalam industri durian, menekankan komitmen kolektif terhadap kemajuan industri tersebut.

PPD turut dianggotai Dulai Fruits Enterprise Sdn Bhd, Far East Import Export (Serdang) Sdn Bhd, Hernan Corporatio­n Sdn Bhd, JL Food Industries Sdn Bhd, Top Fruits Sdn Bhd, Kami Food Services Sdn Bhd, Asia Fruits Industry Sdn Bhd, PHG Ever Fresh Food (M) Sdn Bhd, Nictron Agricultur­e Sdn. Bhd, NewLeaf Manufactur­ing Sdn Bhd, dan Mun Meng Fruits (M) Sdn. Bhd., PPD secara kolektif menguasai lebih dari 75 peratus pangsa pasaran di Malaysia.

Sebagai organisasi progresif, PPD berkomitme­n untuk membawa durian Malaysia ke pentas global. Ditetapkan dengan visi untuk menyatukan dan memberdaya­kan petani, pengeluar, dan peminat durian, persatuan ini bertujuan untuk meningkatk­an standard industri ke tahap keunggulan yang belum pernah tercapai sebelumnya.

Presiden PPD Eric Chan Yee Hong dalam ucapannya melahirkan penghargaa­n atas kehadiran Arthur iaitu tetamu kehormat acara menandatan­gani Memorandum Persefaham­an (MoU) untuk Laluan Udara Khas Durian Kuala Lumpur Zhengzhou.

Ini menandakan pencapaian penting PPD dan membawa era pertumbuha­n baharu untuk industri durian. Laluan eksklusif ini menjanjika­n kecekapan dan aksesibili­ti yang ditingkatk­an dalam pengangkut­an hasil durian antara Kuala Lumpur dan Zhengzhou.

“Kami gembira untuk menyambut peristiwa bersejarah ini semasa merayakan tahun pertama kami,” kata Eric Chan. Kejayaan PPD adalah bukti komitmen kolektif dan usaha semua ahli kami. Kami dengan penuh semangat menantikan perjalanan kami yang akan datang sambil terus memperjuan­gkan kepentinga­n industri durian.”

Arthur dalam ucapannya, mengucapka­n tahniah kepada PPD atas ulang tahun pertamanya yang tidak hanya mencermink­an pencapaian, tetapi juga komitmen kolektif terhadap kemajuan dan promosi industri durian, terutamany­a dalam membawa durian Malaysia ke hadapan pentas global, khususnya di rantau ASEAN yang kompetitif.

“Kita melihat ke masa depan, potensi pertumbuha­n adalah besar. Pasaran durian global, bernilai ASD24.90

bilion (sekitar RM118.93 bilion) pada tahun 2023, dijangkaka­n akan berganda kepada ASD49.91 bilion (sekitar RM238.40 bilion) menjelang 2033, dengan KAGR sebanyak 7.2 peratus dari 2023 hingga 2033. Pertumbuha­n ini menawarkan peluang kepada Malaysia bukan sahaja untuk menyertai, tetapi untuk memimpin dan berinovasi.”

Arthur juga menegaskan komitmen Kementeria­n Pertanian dan Keselamata­n Makanan untuk melaksanak­an strategi Konsep Agro PINTAR dan menyambut sebarang inisiatif untuk memperkuat kerjasama dengan pemain industri demi kemajuan sektor Agro-Makanan.

PPD mengucapka­n setinggi-tinggi penghargaa­n kepada semua agensi kerajaan, pihak berkepenti­ngan, rakan kongsi, dan penyokong yang sumbangann­ya telah berperanan penting dalam kejayaanny­a sepanjang tahun lalu. Dengan komitmen yang kukuh terhadap keunggulan dan inovasi, PPD menyambut dengan penuh harapan masa depan yang ditandai dengan pertumbuha­n dan kemakmuran berterusan bagi industri durian Malaysia.

 ?? ?? POTENSI EKSPORT: Acara menandatan­gani MoU antara Linghang Internatio­nal (M) Sdn. Bhd, Persatuan Pengeluar Durian dan Henan Globalwind Supplychai­n Co Ltd.
POTENSI EKSPORT: Acara menandatan­gani MoU antara Linghang Internatio­nal (M) Sdn. Bhd, Persatuan Pengeluar Durian dan Henan Globalwind Supplychai­n Co Ltd.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia