Utusan Borneo (Sarawak)

USMNT akan menentang Brazil dalam satu perlawanan persahabat­an

-

Pasukan bola sepak lelaki kebangsaan Amerika Syarikat (USMNT), akan menentang juara dunia lima kali, Brazil dalam satu perlawanan persahabat­an pada 12 Jun di Stadium Camping World di Orlando, Florida, menurut pengumuman Persekutua­n Bola Sepak AS pada Rabu.

Perlawanan merupakan perlawanan persahabat­an kedua yang akan juga bertindak sebagai persediaan untuk kejohanan Copa Amerika pada musim panas ini, yang diadakan di AS. USMNT dijangka akan menentang Colombia di Landover, Maryland pada 8 Jun.

“Mendapat peluang menentang Brazil adalah sesuatu istimewa,” kata jurulatih AS, Gregg Berhalter sebagai sebahagian daripada pengumuman.

“Apabila anda bercakap tentang mahu mencabar diri anda dengan pasukan terbaik di dunia, anda tidak dapat meminta yang lebih baik lagi berbanding Brazil.

“Dengan kumpulan pemain yang sangat berbakat dan kaya dengan sejarah kejayaan di peringkat dunia, ini sememangny­a akan menjadi persediaan yang baik untuk Copa Amerika. Penyokong di Orlando sentiasa faham, dan apabila anda menentang juara dunia lima kali di Stadium Camping World, ia seharusnya lebih menarik.”

Perlawanan akan menyaksika­n pasukan AS bertemu Brazil buat kali pertama sejak 2018. Sebagai tambahan kepada kejayaan di Piala Dunia, Brazil sudah memenangi Copa Amerika sebanyak 10 kali, dengan kejuaraan terakhir ialah pada 2019.

AS mempunyai rekod 1-18-0 menentang Brazil. Kemenangan tunggal mereka ialah semasa Piala Emas CONCACAF pada 1998, kemenangan 1-0 dalam satu kejohanan di mana Brazil menyertai kejohanan sebagai pasukan jemputan. Dalam perlawanan itu, penjaga gol Kasey Keller beraksi cemerlang, menafikan 10 cubaan pemain Brazil sementara Predrag Radosavlje­vic menjaringk­an gol tunggal perlawanan.

USMNT beraksi beberapa kali di Orlando dalam beberapa tahun yang lalu, termasuk ketika menang 5-1 ke atas Panama pada Mac 2022 yang membolehka­n mereka layak ke Piala

Dunia 2022.

Perlawanan menentang Brazil akan merupakan kali pertama AS bermain di Stadium Camping World sejak Januari 1998, apabila menewaskan Sweden 1-0.

AS akan memulakan kempen Copa Amerika menentang Bolivia pada 23 Jun sebelum melengkapk­an jadual pusingan pertama menentang Panama dan Uruguay.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia