Utusan Borneo (Sarawak)

Karier bola sepak Pogba bak ‘telur di hujung tanduk’

Penyerang Perancis itu digantung empat tahun oleh tribunal anti doping Itali selepas didapati positif ujian testostero­n

-

ROM: Bintang bola sepak Perancis Paul Pogba berkata dia ‘terkejut dan patah hati’ selepas dikenakan penggantun­gan empat tahun daripada bola sepak oleh tribunal anti-doping Itali berikutan ujian positif untuk ujian testostero­n Ogos lalu, kata kelabnya Juventus kelmarin.

Jurucakap kelab itu telah dimaklumka­n mengenai keputusan terhadap pemenang Piala Dunia berusia 30 tahun itu, yang telah digantung sementara pada September.

“Kami menerima makluman daripada tribunal pagi ini,” kata jurucakap itu.

Pogba berkata dia akan merayu keputusan itu, yang berisiko menamatkan kerjayanya.

“Saya sedih, terkejut dan sedih kerana segala-gala yang saya bina dalam karier bermain profesiona­l saya telah dirampas daripada saya,” tulisnya di Instagram.

Mengisytih­arkan keputusan itu “tidak betul”, dia menafikan pernah menggunaka­n bahan untuk meningkatk­an prestasi.

“Apabila saya bebas daripada sekatan undang-undang, cerita penuh akan dijelaskan, tetapi saya tidak pernah secara sedar atau secara sengaja mengambil sebarang suplemen yang melanggar peraturan antidoping”, tegasnya.

“Berikutan keputusan

yang diumumkan hari ini, saya akan merayu perkara ini di hadapan Mahkamah Timbang Tara Sukan.”

Penggantun­gan itu bermakna Pogba tidak akan dapat bermain lagi sehingga musim 2027/2028, ketika itu dia akan berusia 34 tahun.

Pendakwa raya anti-doping menggesa agar larangan empat tahun dikenakan ke

atas bekas pemain tengah Manchester United itu, yang didapati positif susulan perlawanan pembukaan musim Serie A Itali, Juventus menentang Udinese pada 20 Ogos, di mana dia duduk sebagai pemain gantian yang tidak digunakan.

Sebulan kemudian, sampel B mengesahka­n kandungan testostero­n, dan dia telah digantung

sementara sejak itu.

Wakil Pogba berkata testostero­n diperolehi daripada makanan tambahan yang ditetapkan oleh doktornya di Amerika Syarikat.

Larangan itu boleh dihadkan kepada dua tahun jika Pogba dapat membuktika­n dia tidak bersalah, atau bahkan hanya beberapa bulan jika penggunaan bahan itu

diambil “di luar perlawanan dan tidak berkaitan dengan tahap prestasiny­a”.

Pogba, yang kembali ke Juventus pada 2022 selepas enam tahun di United, merupakan tulang belakang pasukan Perancis yang memenangi Piala Dunia di Rusia pada 2018, menjaringk­an gol pada perlawanan akhir menentang Croatia.

Jurulatih kebangsaan Perancis Didier Deschamps berkata dia “tidak dapat membayangk­an” Pogba “mempunyai niat, keinginan untuk mengambil dadah”.

“Apa yang Paul alami selama beberapa bulan ini adalah amat sukar dan jelas sekali saya tidak boleh mengabaika­n masalahnya, memandangk­an segala-galanya yang dia telah capai,” kata Deschamps dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Pogba, yang merupakan pemain remaja di Le Havre sebelum berpindah ke Old Trafford pada usia 16 tahun pada 2009, telah dibelengu masalah di luar padang.

Siasatan sedang dijalankan di Perancis terhadap cubaan peras ugut terhadapny­a pada Mac 2022, yang melibatkan kes pecah masuk rumahnya di pinggir bandar Paris.

Dua penceroboh didakwa menahan Pogba dan menuntut 13 juta euro.

Abang Pogba, Mathias merupakan salah seorang suspek bersama-sama dengan rakan zaman kanak-kanak yang terlibat dalam kes itu.

Kontraknya di Juventus, bernilai lapan juta euro semusim, sah sehingga 2026.

Bagaimanap­un, dia tidak dapat berlatih sejak pengumuman ujian positif dan Juve telah menggantun­g pembayaran gajinya.

Pogba baru membuat beberapa penampilan di England sebelum menjadi bintang di Juve antara 2012 dan 2016.

Pada masa itu, dia memenangi empat gelaran Serie A berturut-turut dan bermain dalam pasukan Juventus yang tewas kepada Barcelona pada perlawanan akhir Liga JuaraJuara 2015.

Dia pergi ke United pada 2016 dengan harga 105 juta euro, bayaran rekod dunia pada masa itu, dan memenangi Liga Europa dan Piala Liga pada musim pertamanya, bermain di bawah Jose Mourinho.

Pogba telah tampil 91 kali untuk Perancis, dan bermain dalam pasukan yang layak ke final Euro 2016 sebelum kejayaan Piala Dunia mereka dua tahun kemudian.

“Saya sedih, terkejut dan sedih kerana segala-gala yang saya bina dalam karier bermain profesiona­l saya telah dirampas ” daripada saya. Paul Pogba Pemain kelahiran Perancis

 ?? — Gambar AFP ?? PASRAH: Gambar fail menunjukka­n reaksi Pogba semasa perlawanan Liga Juara-Juara di antara Juventus dan Sevilla pada 11 Mei 2023 di Stadium Juventus di Turin.
— Gambar AFP PASRAH: Gambar fail menunjukka­n reaksi Pogba semasa perlawanan Liga Juara-Juara di antara Juventus dan Sevilla pada 11 Mei 2023 di Stadium Juventus di Turin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia