Utusan Borneo (Sarawak)

Mercedes mendominas­i sesi latihan

Meski dengan keputusan positif itu, Hamilton tetap memberi amaran untuk tidak ‘terlalu yakin’ menjelang F1 GP Bahrain

-

SAKHIR: Lewis Hamilton memberi amaran kepada pasukan Mercedesny­a supaya tidak ‘terlalu yakin’ selepas mendahului rakan sepasukan George Russell dalam latihan untuk Grand Prix Bahrain menjelang perlumbaan pembukaan musim hujung minggu ini.

Juara dunia tujuh kali itu, yang akan meninggalk­an Mercedes ke Ferrari tahun depan, berkata dia berasa lebih gembira dengan kereta baharu 2024 pasukan itu, sambil menambah bahawa ada lebih banyak prestasi “untuk diekstrak”.

“Ia satu kejutan, tetapi kami menerimany­a,” katanya. “Rasanya seperti kereta lumba.”

Dia mengakui bahawa walaupun Mercedes telah mengatasi juara bertahan Max Verstappen untuk Red Bull dalam kelayakan, prestasi jauh pelumba Belanda masih lebih pantas.

“Secara keseluruha­nnya, saya berasa lebih gembira dengan kereta itu berbanding tahun lepas,” katanya.

“Kami telah membuat beberapa penambahba­ikan yang mantap dan ia terasa lebih seperti sebuah kereta lumba dan ia platform yang sangat baik untuk kami mula membina.”

“Kami hanya perlu merendah diri dan terus mengejar.”

Hamilton mendahului masa di Litar Antarabang­sa Bahrain dengan pusingan terbaik dalam satu minit dan 30.374 saat, lebih pantas 0.2 saat di hadapan rakan sepasukan George Russell, diikuti juara dua kali Fernando Alonso untuk Aston Martin.

Verstappen, yang mengadu

tentang hari berangin, tamat di tempat keenam di belakang Carlos Sainz, yang tempat duduk Ferrarinya akan diambil alih oleh Hamilton tahun depan, diikuti Oscar Piastri dari McLaren.

Juara tiga kali Verstappen tidak bimbang menduduki tempat keenam pada hari pembukaan.

“Ia tidak terlalu teruk dan saya tidak bimbang dengan jurang kepada P1,” katanya.

“Ia hampir dan sesetengah orang telah membuka enjin mereka untuk berkelajua­n tertinggi, kami tidak melakukann­ya. Tetapi kami memberi tumpuan kepada diri kami sendiri dan telah

cuba mencari titik manis dalam latihan. Apabila kami menemui itu, kami tidak akan jauh!”

Hamilton berkata Mercedes akan berada dalam “campuran” kedudukan podium bersama Ferrari, Aston Martin dan McLaren, tetapi menjangkak­an Verstappen akan “memecut” jauh dalam perlumbaan Sabtu, yang pertama daripada musim sulung 24 perlumbaan.

Hamilton tidak pernah memenangi perlumbaan sejak 2021 di Arab Saudi, di mana dia meraih rekod

Secara keseluruha­nnya, saya berasa lebih gembira dengan kereta itu berbanding tahun lepas. Kami telah membuat beberapa penambahba­ikan yang mantap dan ia terasa lebih seperti sebuah kereta lumba dan ia platform yang sangat baik untuk kami mula membina.

kemenangan ke-103, kini rentetan 45 perlumbaan tanpa kemenangan.

Dia memenangi 22 daripada 45 perlumbaan sebelum itu dan percaya bahawa Mercedes boleh menuntut satu lagi gelaran dan dia mahu memberikan sumbangan besar.

Russell berkata: “Kami tidak akan terbawa-bawa selepas satu hari latihan.”

Dia menambah: “Prestasi kelayakan kami kelihatan kukuh - kami membuat

beberapa perubahan dan peningkata­n telah melebihi jangkaan kami, tetapi rentak jauh lebih penting dan Max kelihatan paling cepat dan selesa.

“Saya rasa kami akan bersaing dengan Ferrari, McLaren dan Aston Martin.”

Nico Hulkenberg berada di tempat ketujuh untuk Haas di hadapan Lance Stroll dalam Aston Martin kedua, disusuli Charles Leclerc dalam Ferrari kedua dan Sergio Perez dalam Red Bull kedua.

Lewis Hamilton Pemandu pasukan Mercedes

 ?? — Gambar AFP ?? PANTAU: Hamilton memerhatik­an kerja-kerja servis yang dilakukan oleh mekanik ke atas jenteranya pada sesi latihan menjelang perlumbaan F1 GP Bahrain di Litar Antarabang­sa Bahrain di Sakhir.
— Gambar AFP PANTAU: Hamilton memerhatik­an kerja-kerja servis yang dilakukan oleh mekanik ke atas jenteranya pada sesi latihan menjelang perlumbaan F1 GP Bahrain di Litar Antarabang­sa Bahrain di Sakhir.
 ?? — Gambar AFP ?? SEDIA: Pelumba Ferrari, Carlos Sainz Jr selesai menjalani sesi latihan pertama.
— Gambar AFP SEDIA: Pelumba Ferrari, Carlos Sainz Jr selesai menjalani sesi latihan pertama.
 ?? — Gambar AFP ?? SEDIA BERSAING: Pelumba pasukan Red Bull, Max Verstappen bersedia untuk sesi latihan pertama.
— Gambar AFP SEDIA BERSAING: Pelumba pasukan Red Bull, Max Verstappen bersedia untuk sesi latihan pertama.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia