Utusan Borneo (Sarawak)

DUBS disaran sediakan ahli, ambil bahagian dalam pembanguna­n Sibu

-

Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak (DUBS) perlu melihat ke hadapan dalam menyediaka­n ahli mereka dengan kemahiran, kecekapan dan kapasiti serta lesen untuk mengambil bahagian dalam pembanguna­n di bandar Sibu.

Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembanguna­n Bakat Datuk Dr Annuar Rapa’ee berkata, usaha ini amat penting supaya mereka tidak hanya sebagai penonton pembanguna­n selama-lamanya.

Menurutnya, kerajaan Sarawak sedang menjalanka­n rancangan pembanguna­n semula Bukit Assek dan Kampung Datu dan sudah pastinya ia melibatkan banyak projek.

“Pembanguna­n semula Bukit Assek dan Kampung Datu melibatkan kos dianggarka­n RM7 bilion, DUBS mesti melihat ke hadapan dan bersedia untuk mengambil bahagian dalam pembanguna­n ini,” ujarnya.

Dr Annuar berkata demikian pada majlis penyampa

ian jentera berat daripada DUBS Holding Sdn Bhd kepada DUBS Cawangan Sibu di Kompleks Islam Sibu, semalam.

Beliau turut menyeru agar DUBS menjalinka­n kerjasama dengan persatuan perniagaan masyarakat Cina seperti Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Sibu (SCCCI).

“Banyak projek di bawah Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) boleh dimanfaatk­an

oleh DUBS, tetapi perkara yang paling penting ialah kapasiti ahli DUBS mesti setanding atau sekurangku­rangnya berdaya saing dengan orang lain,” katanya.

Dr Annuar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nangka berkata, kerajaan akan sentiasa memberi peluang kepada rakyat.

“Saya boleh memberitah­u anda akan banyak pembanguna­n dan pembinaan berlaku di Sibu dalam tempoh 10 tahun

akan datang.

“Di Kemuyang saja, 700 hingga 800 rumah akan dibina. Ada jalan raya dari Kemuyang ke Pasai akan dibina dengan kos RM92 juta telah diluluskan oleh Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

“Akan ada tanah besar untuk dibangunka­n, DUBS perlu merebut peluang itu atau anda akan ketinggala­n,” katanya.

 ?? ?? SAMPAIKAN: Dr Annuar (enam kanan) menyaksika­n Pengerusi DUBS Holding Sdn Bhd Datuk Abdul Kadir Sahib menyerahka­n replika kunci jentera berat kepada Pengerusi DUBS Cawangan Sibu Salmah Umar (lima kanan).
SAMPAIKAN: Dr Annuar (enam kanan) menyaksika­n Pengerusi DUBS Holding Sdn Bhd Datuk Abdul Kadir Sahib menyerahka­n replika kunci jentera berat kepada Pengerusi DUBS Cawangan Sibu Salmah Umar (lima kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia