Utusan Borneo (Sarawak)

Yii berharap penubuhan Universiti Fudan kampus Sarawak direalisas­i

-

Datuk Bandar Miri Adam Yii menyatakan harapan dan sokongan besar terhadap rundingan antara Sarawak dan Universiti Fudan dari Shanghai untuk menubuhkan kampus cawangan di Sarawak.

Perkara itu didedahkan sendiri oleh Premier Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg dan Timbalan beliau, Datuk Amar Dr Sim Kui Hian, baru-baru ini.

Yii yang juga ADUN Pujut percaya langkah itu akan menyuntik tenaga baharu ke dalam sektor pendidikan Sarawak dan menyediaka­n peluang penting untuk pembanguna­n bakat.

“Sebagai institusi pengajian tinggi terkemuka di China, penubuhan kampus cawangan Universiti Fudan di Sarawak akan meningkatk­an dengan ketara taraf akademik dan pendidikan Sarawak, serta menawarkan lebih banyak pilihan.

“Saya mengharapk­an kejayaan pelaksanaa­n kerjasama dengan Universiti Fudan untuk menyuntik tenaga

positif ke dalam sektor pendidikan Sarawak,” katanya dalam kenyataann­ya di sini, semalam.

Yii berkata, inisiatif ini bukan sahaja mencermink­an penekanan kerajaan Sarawak terhadap pendidikan tinggi tetapi juga menunjukka­n kesungguha­n untuk mempromosi­kan pendidikan dan memupuk generasi bakat akan datang.

Menurut beliau, Universiti

Fudan, sebagai sebuah institusi berprestij, akan menyediaka­n sumber pendidikan dan standard akademik bertaraf dunia kepada Sarawak.

“Pendidikan adalah kunci kepada pembanguna­n masa depan Sarawak dan kita mesti berusaha untuk mewujudkan masyarakat berasaskan pengetahua­n, memupuk bakat dengan semangat inovatif dan daya saing antarabang­sa.

“Penubuhan kampus cawangan Universiti Fudan di Sarawak akan memberikan sokongan padu untuk mencapai matlamat ini,” ujarnya lagi.

Yii memberitah­u, apabila dilaksanak­an, beliau akan bekerjasam­a sepenuhnya dengan Universiti Fudan dalam persediaan penubuhan kampus cawangan di Sarawak dan berharap rakyat Sarawak dapat bekerjasam­a untuk mempromosi­kan kemakmuran sektor pendidikan dan memberi sumbangan positif kepada kemakmuran jangka panjang. dan kestabilan rantau ini.

Beliau juga percaya sebagai bandar raya kedua terbesar di Sarawak, Miri mempunyai kelebihan geografi yang unik dan keadaan pembanguna­n yang sangat baik.

Beliau yakin Miri juga mempunyai potensi dan keupayaan untuk dipilih sebagai tapak kampus cawangan Universiti Fudan di Sarawak.

“Miri sedang giat mengejar matlamat pembanguna­n untuk menjadi ‘bandar pelanconga­n antarabang­sa’ yang hijau, pintar dan ingin didiami menjelang 2030,” katanya sambil menyediaka­n pelajar dengan persekitar­an pembelajar­an dan pengalaman hidup yang unggul dan selesa.

Beliau berjanji untuk secara aktif membuat susulan, berhubung dan mempromosi­kan kemajuan penubuhan kampus cawangan Universiti Fudan di Sarawak, dan percaya bahawa dengan usaha kerajaan Sarawak, kerjasama ini akan mencapai kejayaan yang memuaskan, menyuntik tenaga dan momentum baharu ke dalam sektor pendidikan Sarawak.

 ?? ?? YII
YII

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia