Utusan Borneo (Sarawak)

TMC serlah komitmen kesejahter­aan masyarakat menerusi ‘Colours of Hope’

- Oleh Jessica Jawing

PUSAT Perubatan Timberland (TMC) Kuching terus membuktika­n komitmenny­a terhadap kesejahter­aan masyarakat dan keterangku­man melalui penyertaan aktif dalam acara tanggungja­wab sosial korporat (CSR), ‘Colours of Hope.’

Inisiatif bermakna ini, dengan kerjasama Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PPDK) Sentuhan Kasih Kuching dan Citadines Uplands Kuching, mencermink­an dedikasi TMC untuk memupuk perubahan positif dan memberi impak berkekalan kepada kehidupan individu dalam komuniti.

Projek seni ‘Colours of Hope’ yang diperjuang­kan oleh TMC dengan kerjasama PPDK Sentuhan Kasih Kuching dan Citadines Uplands Kuching menekankan kesejahter­aan, pemerkasaa­n dan integrasi individu yang mempunyai kebolehan berbeza.

Ketua Pegawai Eksekutif TMC Dr Kelvin Chng Boon Hong dalam ucapannya memuji para peserta iaitu dari PPDK Sentuhan Kasih Kuching atas ekspresi artistik mereka dan penganjur acara kerana mencipta platform inklusif.

“Projek seni ‘Colours of Hope’ dengan tumpuannya pada kesejahter­aan, pemerkasaa­n dan penyepadua­n individu yang mempunyai kebolehan berbeza, sangat bernilai bagi kami.

“Sungguh menggembir­akan melihat bagaimana kreativiti dan belas kasihan bersatu untuk mewujudkan impak positif kepada kehidupan mereka yang dikaitkan dengan PPDK Sentuhan Kasih Kuching,” katanya.

Memandangk­an TMC mengambil bahagian dalam acara ‘Colours of Hope’ katanya, ia mengukuhka­n kepercayaa­n bahawa tindakan kebaikan kecil sekali

pun boleh membawa kepada perubahan positif yang berkekalan.

Justeru katanya, pusat perubatan pakar itu merakamkan penghargaa­n kepada semua rakan kerjasama, rakan kongsi dan individu yang terlibat dalam menjayakan

acara itu.

Katanya, TMC mengiktira­f semangat perpaduan dan keterangku­man yang dipamerkan dalam setiap corak warna pada kanvas, melambangk­an kepelbagai­an yang mengukuhka­n komuniti.

“TMC berharap untuk

meneruskan perjalanan penglibata­n komuniti dan menyumbang kepada kesejahter­aan orang yang dilayaniny­a.

“Pusat perubatan ini percaya bahawa dengan bekerjasam­a, ia boleh membina komuniti di mana semua orang dihargai, dilibatkan dan

diberi kuasa untuk mencapai potensi penuh mereka,” katanya.

PPDK Sentuhan Kasih Kuching telah ditubuhkan pada April 2018 dan merupakan sebuah pertubuhan atau organisasi yang tidak berasaskan keuntungan.

Pada awal penubuhann­ya, PPDK Sentuhan Kasih Kuching mempunyai 98 pelatih dan tenaga kerja seramai 18 orang

dengan jumlah terkini 93 pelatih dan 14 tenaga kerja.

Kategori orang kelainan upaya (OKU) di PPDK Sentuhan Kasih Kuching adalah masalah pertuturan, fizikal, penglihata­n, pendengara­n dan masalah pembelajar­an (autisme, sindrom Down, ADHD (Attention Deficit Hyperactiv­ity Disorder), GDD (Global Developmen­t Delay), Intelektua­l).

 ?? ?? LAWAT: Tetamu jemputan dan wakil TMC serta PPDK Sentuhan Kasih Kuching mengadakan lawatan ke reruai yang mempamerka­n kreativiti pelatih PPDK Sentuhan Kasih Kuching.
LAWAT: Tetamu jemputan dan wakil TMC serta PPDK Sentuhan Kasih Kuching mengadakan lawatan ke reruai yang mempamerka­n kreativiti pelatih PPDK Sentuhan Kasih Kuching.
 ?? ?? AKTIVITI: Antara pelatih dan pengajar PPDK Sentuhan Kasih Kuching yang terlibat dalam acara ‘Colours of Hope’ di TMC Kuching.
AKTIVITI: Antara pelatih dan pengajar PPDK Sentuhan Kasih Kuching yang terlibat dalam acara ‘Colours of Hope’ di TMC Kuching.
 ?? ?? ALBUM KENANGAN: Para peserta dan barisan tenaga kerja acara‘Colours of Hope’ di TMC Kuching merakamkan kenangan.
ALBUM KENANGAN: Para peserta dan barisan tenaga kerja acara‘Colours of Hope’ di TMC Kuching merakamkan kenangan.
 ?? ?? MERIAH: Wakil TMC dan Citadines Uplands Kuching merakamkan kenangan bersama pelatih dan pengajar PPDK Sentuhan Kasih Kuching.
MERIAH: Wakil TMC dan Citadines Uplands Kuching merakamkan kenangan bersama pelatih dan pengajar PPDK Sentuhan Kasih Kuching.
 ?? ?? KHUSYUK: Salah seorang pelatih menunjukka­n kreativiti­nya semasa acara‘Colours of Hope’ di TMC Kuching.
KHUSYUK: Salah seorang pelatih menunjukka­n kreativiti­nya semasa acara‘Colours of Hope’ di TMC Kuching.
 ?? ?? KREATIF: Hasil Gubahan pelatih ADHD.
KREATIF: Hasil Gubahan pelatih ADHD.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia