Utusan Borneo (Sarawak)

Rublev digugurkan dari Kejohanan ATP Dubai

-

Pemain Rusia Andrey Rublev telah digugurkan daripada kejohanan ATP Dubai semalam kerana didakwa menggunaka­n bahasa kesat semasa memarahi pengadil yang menghadiah­kan Alexander Bublik tempat ke final.

Kebanyakan set penentuan dijejaskan oleh pertengkar­an antara Bublik dan pengadil kerusi Miriam Bley mengenai masa kemasukan bola baru.

Bagaimanap­un, Rublev kehilangan ketenangan­nya semasa 6-7 (4/7), 7-6 (7/5), 6-5, menjerit ke arah pengadil garisan, dan pengadil seorang lagi menuduh pemain pilihan kedua itu menyumpah rakan sekerjanya dalam bahasa Rusia.

Rublev menegaskan dia bercakap dalam bahasa Inggeris dan bahawa dia tidak menggunaka­n sebarang bahasa kasar tetapi pengadil garisan menyebelah­i cerita rakannya dan pemain berusia 26 tahun itu dibuang dari perlawanan itu.

Bublik cuba meyakinkan Bley dan penyelia ATP RolandHerf­eluntukmen­eruskan permainan tetapi keputusan dibuat dan perlawanan telah tamat.

Pilihan ketujuh itu kini menanti juara bertahan Daniil Medvedev atau pilihan

kelima Perancis, Ugo Humbert di final.

Keputusan itu juga bermakna Bublik menyertai kelompok 20 terbaik buat kali pertama dan akan menjadi pemain Kazakhstan pertama yang tersenarai kedudukan 20 terbaik dunia dalam sejarah ATP apabila kedudukan baharu dikeluarka­n pada hari Isnin.

Rublev mendapat simpati daripada pemain Sepanyol, Alejandro Davidovich Fokina pemain suku akhir di Dubai, yang menyifatka­n hukuman itu sebagai “memalukan”.

“Sangat tidak adil bahawa mereka membatalka­n kelayakan

Rublev tanpa memastikan sama ada apa yang difahami oleh pengadil garis adalah betul,” tulis pemain nombor 24 dunia itu dalam media sosial X.

“Peraturan itu harus dikaji semula dan diubah. Memalukan. Kami memerlukan video bantuan pengadil (VAR) dalam tenis.”

Rublev bangkit daripada ketinggala­n 0-3 pada set pertama dan memainkan tiebreak padu untuk mendahului dalam masa 50 minit.

Set kedua mengikut corak yang sama, dengan Bublik mengambil mata pendahulua­n servis tetapi gagal mengekalka­n kelebihann­ya apabila Rublev memaksa tiebreak.

Kali ini, pemain Kazakhstan itu melakukan servis dan merampas empat mata pemutus terakhir untuk membawa pertarunga­n separuh akhir ke set penentuan.

Bublik, yang hadir ke perlawanan dengan rekod 8-0 dalam set penentuan musim ini, menggugurk­an servis pada perlawanan pembukaan set terakhir, dan bertengkar panjang dengan Bley mengenai masa bola baru masuk.

Dia juga menerima hukuman pelanggara­n kod kerana berkelakua­n tidak baik kerana menggunaka­n bahasa kesat dalam keadaan marah.

Walaupun terus memperdeba­tkan isu itu dengan Bley, Bublik berjaya bangkit pada kesilapan Rublev, yang mempunyai tujuh peluang mata pendahulua­n untuk menambah kelebihann­ya ke atas lawannya tetapi dia tidak berjaya memperoleh­inya dan tiba-tiba skor menjadi 4-4.

Selepas Bublik menang servis untuk 6-5, Rublev menjerit ke arah pengadil garisan kerana marah dan seketika kemudian menerima arahan untuk beredar. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? DIGUGUR: Aksi Rublev ketika menentang lawannya dari Kazakhstan, Alexander Bublik pada aksi separuh akhir Terbuka Dubai di Dubai, semalam.
— Gambar AFP DIGUGUR: Aksi Rublev ketika menentang lawannya dari Kazakhstan, Alexander Bublik pada aksi separuh akhir Terbuka Dubai di Dubai, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia