Utusan Borneo (Sarawak)

La Liga Sepanyol: Valencia ikat pendahulu liga, Real Madrid 2-2

-

SEVILLE: Pemain pertahanan Valencia, Mouctar Diakhaby mengalami kecederaan serius di bahagian kaki ketika pasukannya seri 2-2 dengan pendahulu La Liga Sepanyol, Real Madrid pada Sabtu.

Diakhaby, 27, diusung keluar seminit sebelum tamat permainan selepas berlanggar dengan pemain Real Madrid, Aurelien Tchouameni di Stadium Mestalla. Pemain dari kedua-dua pasukan turut gelisah dengan kecederaan itu.

Permainan berakhir dengan kontrovers­i apabila pemain Real Madrid, pemain gantian dan jurulatih memasuki padang pada tamat permainan selepas pengadil perlawanan, Jesus Gil Manzano meniup wisel beberapa saat sebelum Jude Bellingham memikirkan dia menjaringk­an gol kemenangan pada minit ke-99.

Keputusan seri kedua dari tiga perlawanan liga menyebabka­n Real kini berkelebih­an tujuh mata di hadapan pencabar terdekat, Girona, yang bermain lewat menentang Real Mallorca.

Valencia mendahului 2-0 selepas 30 minit permainan menerusi gol Hugo Duro dan Roman Yaremchuk.

Real bangkit pada minit kecederaan separuh masa pertama menerusi gol pertama Vinicius Junior, yang menjaringk­an gol penyamaan ketika berbaki 14 minit permainan.

Permainan ini meraikan kepulangan­nya di stadium di mana dia menerima cemuhan perkauman minggu lepas.

Real memburu gol kemenangan ketika Diakhaby cuba mengeluar bola bahaya tetapi kaki kanannya terperangk­ap di bawah Tchouameni­in pada minit ke-89.

Selepas insiden itu, pengadil menambah tujuh minit masa kecederaan dan hampir dua minit tambahan diberikan apabila Bellingham memikirkan dia sudah menjaringk­an gol kemenangan.

Manzano enggan membenarka­n gol itu kerana dia sudah meniup wisel ketika Brahim Diaz melakukan umpanan kepada Bellingham.

Pemain dari kedua-dua pasukan memasuki padang ketika Real Madrid berang dengan keputusan yang akan memberikan Girona peluang untuk merapatkan jurang kepada kurang empat mata jika menewaskan Mallorca.

Pada perlawanan awal, Real Sociedad tewas untuk kali keempat dari lima perlawanan terakhir selepas tumbang 2-3 kepada Sevilla menjelang perlawanan kedua pusingan kedua Liga Juara-Juara menentang Paris Saint-Germain (PSG).

Ini adalah kekalahan kedua berturut-turut dalam liga buat Sociedad, tiga hari sebelum menanti kunjungan PSG dengan harapan untuk bangkit dari kekalahan 0-2 pada perlawanan pertama.

Gol kemenangan Sevilla dijaringka­n Youssef En-Nesyri, yang menjaringk­an dua gol dalam tempoh dua minit pada awal permainan sebelum Sergio Ramos menjaringk­an gol ketiga pada minit ke-65.

Penalti Andre Silva pada akhir permainan sebelum rehat memberikan pasukan pelawat harapan tetapi Brais Mendez hanya menjaringk­an gol kedua pada minit kecederaan dan ia ternyata terlalu lewat.

 ?? — Gambar AFP ?? HANGAT: Babak aksi perlawanan La Liga Sepanyol di antara Valencia dan Real Madrid di Stadium Mestalla di Valencia.
— Gambar AFP HANGAT: Babak aksi perlawanan La Liga Sepanyol di antara Valencia dan Real Madrid di Stadium Mestalla di Valencia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia