Utusan Borneo (Sarawak)

Liverpool terus gah di singgahsan­a

Menjarakka­n diri dengan kelebihan empat mata di tangga teratas hasil kemenangan 1-0 di Nottingham dalam aski EPL

-

MANCHESTER: Darwin Nunez menjaringk­an gol kemenangan minit ke-99 ketika Liverpool menjarakka­n kedudukan dengan kelebihan empat mata di singgahsan­a Liga Perdana Inggeris dengan kemenangan 1-0 di Nottingham Forests sementara Tottenham Hotspur bangkit lewat untuk menewaskan Crystal Palace pada Sabtu.

Skuad Liverpool semakin berkuranga­n kerana krisis kecederaan pemain sejak beberapa minggu yang lalu ketika mereka berusaha untuk memburu empat kejuaraan pada musim terakhir Jurgen Klopp sebagai pengurus.

Liverpool sekali lagi tanpa beberapa pemain bintang termasuk Mohamed Salah, Trent Alexander-Arnold, Alisson Becker dan Diogo Jota.

Tetapi ada sinar di akhir terowong dengan Nunez dan Dominik Szoboszlai kembali beraksi sebagai pemain gantian dalam separuh masa kedua.

Nunez memberikan impak penting pada sentuhan terakhir bola dalam perlawanan itu, menanduk satu hantaran lintang Alexis Mac Allister untuk memberikan kemenangan pertama Liverpool di City Ground sejak 1984.

“Pada saat akhir, pemain yang kelihatan seperti bekas pemain memikirkan saya

akan menjaringk­an satu gol dan menentukan permainan,” kata Klopp.

“Gol diumpan oleh pemain yang paling tenang dalam keseluruha­n permainan. Saya melihat secara langsung tetapi saya tidak pernah melupakann­ya. Dia sangat tenang. Dia melambung bola cantik. Umpanan hebat dan gol yang sangat penting.”

Kemenangan membolehka­n Liverpool menjarakka­n kedudukan dengan kelebihan empat mata berbanding pencabar terdekat yang juga juara bertahan, Manchester City yang bermain lewat menentang kelab jiran, Manchester United dan lima mata di hadapan Arsenal, yang bermain menentang Sheffield United hari ini.

Kekalahan menyebabka­n Forest masih empat mata di atas zon penyingkir­an dan dengan ancaman potongan mata ekoran melanggar peraturan kewangan, kedudukan mereka masih belum terjamin.

Tottenham menjadikan ia satu tabiat untuk bangkit lewat di bawah kendalian Ange Postecoglo­u dan memerlukan

satu lagi gol ‘bantuan’ untuk memberikan kekalahan pertama Oliver Glasner sebagai pengurus Crystal Palace dengan kemenangan 3-1.

Tendangan percuma cantik Eberechi Eze meletakkan Palace di hadapan pada minit ke-60.

Gol pertama Timo Werner bersama Spurs memulakan kebangkita­n hebat Spurs apabila menyempurn­akan hantaran Brennan Johnson.

Cristian Romero kemudian meletakkan Spurs di hadapan buat kali pertama sebelum kapten pasukan, So Heungmin mengesahka­n tiga mata penuh dengan gol ketiga.

Spurs kekal lima mata di belakang Aston Villa, yang kekal di tangga keempat liga selepas memerlukan gol kemenangan lewat Lucas Digne untuk menewaskan Luton Town 3-2.

Ollie Watkins menjaringk­an dua gol buat Villa dalam 38 minit pertama untuk koleksi gol musim ini sebanyak 21 gol.

Luton bagaimanap­un berjaya bangkit menerusi gol Tahith Chong dan Carlton Morris.

Tetapi Digne menanduk masuk satu hantaran Moussa Diaby pada minit ke-89 untuk meletakkan Villa semakin hampir untuk penampilan sulung dalam Liga JuaraJuara.

Penyokong Chelsea mendesak pemecatan pengurus Mauricio Pochettino selepas pasukan mereka seri 2-2 di Brentford.

Tandukan Nicolas Jackson meletakkan Chelsea di hadapan pada awal permainan namun Brentford kini sudah lima perlawanan tanpa kalah menentang kelab jiran gah mereka di ibu kota London itu.

Mads Roerslev mengikat kedudukan pada awal separuh masa kedua sebelum Yoane Wissa meletakkan pasukan tuan rumah di hadapan buat kali pertama.

Tandukan Axel Disasi bagaimanap­un memastikan Chelsea pulang dengan satu mata tetapi ia tidak menyelamat Pochettino atau pengurusan kelab dari kritikan penyokong mereka sendiri.

“Saya tidak risau. Kami perlu menerimany­a,” kata Pochettino. “Anda hanya perlu membina perhubunga­n menerusi kemenangan.”

Pada perlawanan lain, Newcastle juga mengekalka­n impian memburu kelayakan ke bola sepak Eropah dengan kemenangan pertama di tempat sendiri sejak hampir tiga bulan dan naik ke tangga kelapan liga.

Newcastle menewaskan Wolves 3-0 untuk memintas pesaing mereka untuk kelayakan ke Eropah hasil gol Alexander Isak, Anthony Gordon dan Tino Livramento.

Brighton semakin tercicir dari kelayaka nke Eropah apabila tewas 0-3 di Fulham sementara Everton kekal dalam saingan mengelak penyingkir­an walaupun denda potong 10 mata telah dikurangka­n kepada potong enam mata minggu ini apabila West Ham United bangkit dari ketinggala­n sebelum menewaskan Everton 3-1 di Goodison Park untuk naik ke tangga ketujuh liga.

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI RANCAK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Nottingham Forest dan Liverpool yang berlangsun­g di The City Ground di Nottingham. Liverpool menang 1-0.
— Gambar AFP AKSI RANCAK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Nottingham Forest dan Liverpool yang berlangsun­g di The City Ground di Nottingham. Liverpool menang 1-0.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia