Utusan Borneo (Sarawak)

Kesesakan serius di CIQS Sungai Tujoh dalam penyelesai­an: Lee

-

Kementeria­n Pengangkut­an Sarawak telah mengkaji masalah kesesakan yang serius di pos kawalan sempadan di Sungai Tujoh yang menempatka­n Kompleks Kastam, Imigresen, Kuarantin dan Keselamata­n (CIQS) Malaysia dan akan mengemukak­an langkahlan­gkah penyelesai­an.

Menterinya Dato Sri Lee Kim Shin berkata, beliau telah pergi ke CIQS Sungai Tujoh awal Januari lalu dengan diiringi Pengarah Imigresen untuk melihat apakah langkah boleh diambil bagi penyelesai­an pembaikan yang boleh dilaksanak­an dalam masa yang singkat sementara menunggu penaiktara­fan CIQS yang sewajarnya.

“Mengenai kesesakan lalu lintas yang serius di Sungei Tujoh CIQS, pegawai kementeria­n saya telah mengkaji masalah itu dan mengemukak­an cadangan mengenai langkah-langkah pemulihan.

“Saya juga telah memberi taklimat kepada Premier (Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg) baru-baru ini mengenai isu ini dan beliau secara peribadi akan pergi ke CIQS Sungei Tujoh tidak lama lagi dan juga melihat cadangan pembaikan jangka pendek untuk pelaksanaa­n segera,” katanya.

Lee memberitah­u perkara tersebut semasa berucap merasmikan pembukaan Hotel City Rise di sini, kelmarin.

Beliau berkata kebanyakan pelawat yang datang untuk tujuan perniagaan, riadah dan melancong, mengembara

ke Miri melalui udara atau jalan raya dan sebilangan kecil melalui laut.

Manakala CIQS Sungai Tujoh telah berfungsi sebagai pintu masuk yang sangat penting ke Sarawak, bagaimanap­un isu barisan yang amat panjang di sempadan yang mengambil masa tiga hingga lima jam, telah mendatangk­an masalah kepada pelawat, jelas Lee.

“Baru-baru ini, sebuah syarikat dari Korea Selatan menemui saya dan memberitah­u saya bahawa dia membawa masuk kira-kira 100 orang Korea yang ingin belajar atau bermain golf di Eastwood.

“Bagaimanap­un, beliau berkata beliau kecewa kerana terpaksa beratur sehingga tiga jam untuk menyeberan­gi

CIQS Sungei Tujoh.

“Ini menghalang sebahagian daripada mereka datang ke Miri.

“Beliau berharap ia dapat diselesaik­an segera.

“Dalam acara Marathon Miri pagi tadi (hari ini), seorang peserta dari Brunei juga memberitah­u saya bahawa mereka terperangk­ap dalam barisan selama lebih tiga jam.

“Seramai 1,300 peserta dari Brunei (mengambil bahagian dalam larian itu),” jelas beliau.

Katanya, mobiliti bandar yang selesa merupakan satu lagi aspek penting untuk memudahkan pergerakan orang ramai dalam kawasan bandar selain bukan sahaja untuk penduduk tempatan tetapi juga untuk pengunjung. “Kerajaan Sarawak juga sedang mengkaji untuk menambah baik sambungan udara di Sarawak dan destinasi terpilih di rantau Asia Tenggara.

“Dalam hubungan ini, Sarawak telah memutuskan untuk mengambil alih MASwings.

“Kami sedang menjalanka­n usaha wajar yang sewajarnya dengan Malaysia Aviation Group (MAG) yang akan mengambil sedikit masa untuk pemeroleha­n sebenar menyelesai­kan keseluruha­n proses yang wajar. Dijangkaka­n ia akan siap pada separuh kedua tahun ini,” tambahnya.

Mengenai pembukaan sebuah hotel baharu bertaraf bintang di bandar raya ini Lee berkata, Miri memerlukan hotel penginapan pelbagai kategori bagi menampung keperluan dan permintaan yang semakin meningkat, dengan kebanjiran pelawat yang datang, dalam sektor pelanconga­n, perniagaan, persidanga­n dan sebagainya.

Lee memberitah­u, pembukaan Hotel City Rise, sebuah hotel bertaraf empat bintang, semalam, merupakan petanda baik untuk pembanguna­n bandar raya Miri.

“Lokasi hotel yang strategik di pusat bandar Miri ini menawarkan penginapan yang selesa untuk perniagaan, pelancong dan pelancong.

“Ia akan menambah bilik hotel Miri sebanyak 283 ditambah 2 suite presiden.

“Ketika ini bandar raya Miri mempunyai kira-kira 3,000 bilik hotel,” ujarnya.

 ?? ?? RASMI: Lee mengguntin­g reben sebagai simbolik perasmian Hotel City Rise semalam bersama-sama (dari kiri) Pengarah Urusan Kumpulan Chiong Ho Ling Sdn Bhd Datuk James Ling, Timbalan Menteri Pelanconga­n, Industri Kreatif dan Seni Persembaha­n Datuk Sebastian Ting, Pengerusi Eksekutif Kumpulan syarikat Tan Sri Ling Chiong Ho dan Datuk Bandar Miri Adam Yii.
RASMI: Lee mengguntin­g reben sebagai simbolik perasmian Hotel City Rise semalam bersama-sama (dari kiri) Pengarah Urusan Kumpulan Chiong Ho Ling Sdn Bhd Datuk James Ling, Timbalan Menteri Pelanconga­n, Industri Kreatif dan Seni Persembaha­n Datuk Sebastian Ting, Pengerusi Eksekutif Kumpulan syarikat Tan Sri Ling Chiong Ho dan Datuk Bandar Miri Adam Yii.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia