Utusan Borneo (Sarawak)

47 wanita hilang, dipercayai diculik ISWAP

-

Sekurang-kurangnya 47 wanita hilang selepas kumpulan pelampau melakukan penculikan beramairam­ai di timur laut Nigeria, menurut ketua militia antipelamp­au kelmarin.

Mereka menuding jari kepada kumpulan Negara Islam Wilayah Afrika Barat (ISWAP) atas serangan yang dilakukan pada Jumaat di negeri Borno, pusat pemberonta­kan pelampau yang telah menyebabka­n lebih 40,000 orang terbunuh dan dua juta lagi kehilangan tempat tinggal sejak 2009.

Ketua militia antipelamp­au Shehu Mada berkata wanita-wanita dari kem pemindahan di Ngala berhampira­n sempadan Cameroon sedang mengumpul kayu api apabila mereka “dikepung oleh pemberonta­k ISWAP”.

“Sesetengah daripada wanita itu dapat melarikan diri dan kembali,” kata Mada, yang membantu mengira pekerja.

“Empat puluh tujuh wanita dari misi memungut kayu tidak dapat ditemui. Mereka telah diculik oleh kumpulan pelampau.”

Usman Hamza, seorang lagi pemimpin militia antipelamp­au, mengesahka­n akaun itu dan berkata, “47 wanita tidak kembali selepas pemberonta­k menyerang mereka.”

Jurucakap polis Negeri Borno, Nahum Daso Kenneth berkata, serangan berlaku kira-kira jam 4 petang pada Jumaat, tetapi polis tidak dapat memberikan angka tepat untuk jumlah mangsa yang diculik atau masih dalam tahanan.

Ali Bukar, seorang pegawai di Unit Penerangan Kerajaan Tempatan Ngala, berkata mereka menerima laporan bahawa jumlah mangsa lebih tinggi.

Penculikan menjadi masalah utama di seluruh Nigeria, yang juga bergelut dengan militia jenayah di kawasan barat laut dan keganasan antara kaum di tengah negeri.

Bulan lalu, penculik menangkap sekurang-kurangnya 35 wanita yang pulang dari majlis perkahwina­n di barat laut negeri Katsina.

Presiden Bola Ahmed Tinubu yang mula memegang jawatan tahun lalu berjanji untuk menangani ancaman keselamata­n di Nigeria, tetapi pengkritik mengatakan keganasan sudah di luar kawalan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia