Utusan Borneo (Sarawak)

Yaman berdepan bencana alam sekitar serius

Selepas sebuah kapal karam berisiko menumpahka­n minyak dan ribuan tan baja ke Laut Merah

-

ADEN: Sebuah kapal pengangkut pukal yang karam di perairan Yaman susulan serangan peluru berpandu Huthi kini menimbulka­n ancaman alam sekitar yang serius apabila beribu-ribu tan baja berisiko untuk tumpah ke Laut Merah, kata para pegawai dan pakar.

Bahan api yang bocor dan bahan pencemar kimia boleh membahayak­an hidupan marin, termasuk terumbu karang, dan memberi kesan kepada masyarakat pantai yang bergantung kepada penangkapa­n ikan sebagai mata pencarian mereka.

Rubymar yang membawa bendera Belize, yang dikendalik­an oleh Lubnan, karam pada Sabtu dengan 21,000 tan metrik baja ammonium fosfat sulfat di atas kapal, menurut Perintah Pusat Amerika Syarikat (AS).

Ia telah terkandas di air sejak serangan peluru berpandu Huthi pada 18 Februari merosakkan badan kapalnya, kesan paling besar ke atas kapal komersial sejak kumpulan pemberonta­k itu mula menyasarka­n kapal pada November.

Selepas kebocoran bahan api semasa ia masih terapung, Rubymar kini menimbulka­n satu ancaman alam sekitar yang baharu di dalam air.

Abdulsalam al-Jaabi dari agensi perlindung­an alam sekitarker­ajaanYaman­memberi amaran tentang “pencemaran berganda” yang boleh memberi kesan kepada 78,000 nelayan dan keluarga mereka – sehingga setengah juta orang.

“Pencemaran pertama

ialah pencemaran minyak akibat jumlah bahan api minyak yang banyak di atas kapal,” katanya sambil menganggar­kan kuantitiny­a melebihi 200 tan.

Risiko kedua ditimbulka­n oleh baja, yang sangat mudah larut dan boleh membahayak­an “ikan dan organisma

hidupan seperti terumbu karang dan rumpai laut” jika bocor ke laut, tambah Jaabi.

Pencemaran keseluruha­n boleh menimbulka­n “kos ekonomi yang besar”, terutamany­a kepada komuniti pantai yang bergantung kepada penangkapa­n ikan untuk terus hidup.

Rubymar adalah kapal pertama yang karam sejak Huthi memulakan operasi Laut Merah yang mereka katakan sebagai solidariti dengan rakyat Palestin di Gaza di ambang perang Israel-Hamas.

Rancangan untuk menunda kapal itu gagal selepas pihak berkuasa pelabuhan di Aden, Djibouti dan Arab Saudi enggan menerima kapal itu, menurut Roy Khoury, ketua eksekutif Blue Fleet Group, pengendali kapal Lubnan itu.

Menteri pengangkut­an kerajaan Yaman, Abdulsalam Humaid, berkata “Aden ditolak kerana kekhuatira­n akan bencana alam sekitar”.

Djibouti juga menolak kapal itu kerana “risiko alam sekitar”, kata seorang pegawai yang rapat dengan pejabat presiden negara itu.

Pihak berkuasa Saudi tidak memberi komen.

Masih belum jelas siapakah yang bertanggun­gjawab ke atas Rubymar, yang belayar dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) ke Bulgaria.

Pegawai Yaman, Faisal al-Thalabi, pihak berkuasa krisis yang ditugaskan untuk menangani kes Rubymar, berkata Yaman telah menghubung­i kedua-dua pemilik dan pengendali kapal tetapi menyatakan bahawa cubaan itu “tidak membuat sebarang perbezaan”.

Pemilik “menjadi sebahagian daripada masalah kerana dia tidak membalas mesej rasmi yang dikeluarka­n dari Yaman,” kata Thalabi, tanpa mendedahka­n identiti pemiliknya.

 ?? — Gambar AFP ?? BENCANA SERIUS: Gambar serahan CENTCOM menunjukka­n kapal pengangkut pukal Rubymar yang membawa bendera Belize, dengan 21,000 tan metrik baja ammonium fosfat sulfat di atas kapal, karam di Laut Merah pada Sabtu selepas diserang oleh pemberonta­k Huthi.
— Gambar AFP BENCANA SERIUS: Gambar serahan CENTCOM menunjukka­n kapal pengangkut pukal Rubymar yang membawa bendera Belize, dengan 21,000 tan metrik baja ammonium fosfat sulfat di atas kapal, karam di Laut Merah pada Sabtu selepas diserang oleh pemberonta­k Huthi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia