Utusan Borneo (Sarawak)

Israel benar jemaah Islam masuk ke Al-Aqsa pada minggu pertama Ramadan

-

Israel akan membenarka­n jemaah Islam untuk masuk ke masjid Al-Aqsa di Baitulmuqa­ddis pada minggu pertama Ramadan seperti tahun-tahun sebelumnya, kata pejabat perdana menteri kelmarin.

“Pada minggu pertama Ramadan, jemaah akan dibenarkan masuk ke Bukit Kuil, dalam jumlah yang sama dengan tahun-tahun sebelumnya,” kata kenyataan itu, menggunaka­n istilah Yahudi untuk tapak itu.

“Setiap minggu penilaian situasi dari segi keselamata­n akan dijalankan dan keputusan akan dibuat sewajarnya,” tambahnya.

Setiap tahun, puluhan ribu jemaah Islam menunaikan solat Ramadan di masjid Al-Aqsa.

Ramadan tahun ini datang ketika Israel masih melancarka­n operasi ketenteraa­n tanpa henti di Semenanjun­g Gaza sebagai tindak balas kepada serangan oleh Hamas di Israel pada 7 Oktober.

Israel telah menilai cara membenarka­n ibadat di Baitulmuqa­ddis semasa Ramadan, bulan puasa Islam yang akan bermula pada 10 atau 11 Mac, bergantung kepada kalendar.

Menteri Keselamata­n Negara Israel, Itamar Ben Gvir baru-baru ini berkata bahawa penduduk Palestin di Tebing Barat “tidak boleh dibenarkan” masuk ke Baitulmuqa­ddis untuk berdoa pada bulan Ramadan.

“Kami tidak boleh mengambil risiko,” katanya sambil menambah: “Kami tidak boleh menjadikan wanita dan kanak-kanak sebagai tebusan di Gaza dan membenarka­n perayaan untuk Hamas di Bukit Kuil.”

Ben Gvir mengetuai parti berhaluan kanan yang menyokong kawalan Yahudi ke atas kawasan itu.

Beberapa hari kemudian, Amerika Syarikat (AS) menyeru Israel untuk membenarka­n umat Islam beribadat di Al-Aqsa.

“Ia bukan hanya soal memberi kebebasan beragama kepada orang yang layak, ia juga satu perkara yang penting untuk keselamata­n Israel,” kata jurucakap Jabatan Negara Matthew Miller.

“Ia bukan kepentinga­n keselamata­n Israel untuk mencetuska­n ketegangan di Tebing Barat atau di rantau yang lebih luas.”

Hamas telah menggesa gerakan besar-besaran di Al-Aqsa untuk permulaan Ramadan.

“Ramadan ialah suci bagi umat Islam; kesucianny­a akan dipertahan­kan tahun ini, seperti setiap tahun,” kata kenyataan kerajaan Israel selepas Perdana Menteri Benjamin Netanyahu mengadakan mesyuarat semua agensi keselamata­n keselamata­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia