Utusan Borneo (Sarawak)

Liverpool dan Man City bertemu Ahad ini dalam aksi perebutan gelaran

-

Liverpool menerima kunjungan Manchester City dalam perlawanan perebutan gelaran Liga Perdana ketika Jurgen Klopp dan Pep Guardiola bertemu dalam perlawanan pasukan teratas liga pada hari Ahad.

Arsenal boleh menduduki tempat teratas sekurangku­rangnya sehari apabila mereka melayan kunjungan Brentford, manakala Aston Villa menentang Tottenham dalam pertarunga­n penting untuk merebut kedudukan empat teratas.

Jurulatih Manchester City, Pep Guardiola akan menghadapi malam terakhir tanpa tidur ketika dia bersedia untuk menempuh cabaran besar oleh saingan hebatnya, Jurgen Klopp.

Pendedahan mengejut Klopp bahawa dia akan menarik diri sebagai pengurus Liverpool pada penghujung musim ini telah memberi dorongan tambahan kepada pertembung­an penting dengan City di Anfield pada hujung minggu ini.

Walaupun Guardiola telah memenangi lima daripada enam mahkota terakhir Liga Perdana, gelaran Liverpool pada 2020 adalah satu-satunya yang mengganggu dinasti City.

Guardiola mendedahka­n rasa hormatnya terhadap Klopp apabila dia mengakui bahawa pemergian lelaki Jerman itu akan meringanka­n fikirannya sebelum bertemu Liverpool.

“Saya akan tidur lebih nyenyak. Perlawanan menentang Liverpool selalu hampir menjadi mimpi ngeri,” kata Guardiola, yang pasukannya kini duduk di tempat kedua, ketinggala­n satu mata di belakang pendahulu liga Liverpool dengan baki 11 perlawanan.

Walaupun Klopp dan Guardiola juga pernah bertembung semasa masingmasi­ng mereka memerintah Borussia Dortmund dan Bayern Munich, perebutan mereka dalam Liga Perdana adalah pada tahap yang lebih tinggi.

Pasangan itu telah bertemu 15 kali dalam Liga Perdana sejak 2016, dengan Klopp memperoleh empat kemenangan dan Guardiola meraih lima kemenangan.

Bagaimanap­un, menewaskan Liverpool di Anfield di hadapan orang ramai masih belum dikecapi Guardiola sebagai ketua City.

Juara Inggeris itu hanya memenangi perlawanan menentang Liverpool pada 2003 dan secara tertutup tiga tahun lalu.

Dengan begitu banyak yang dipertaruh­kan pada hujung minggu ini, Guardiola minggu ini akan menjadi tidak resah ketika dia merancang satu lagi detik yang tidak dapat dilupakan dengan mengorbank­an Klopp.

Arsenal pula tidak mempunyai ruang untuk kesilapan dan Declan Rice telah memberi amaran kepada Arsenal bahawa mereka tidak mempunyai peluang untuk sebarang kesilapan dalam usaha untuk memenangi kejuaraan Liga Perdana pertama sejak 2004.

Selepas menamatkan 2023 dengan kekalahan teruk menentang West Ham dan Fulham, anak buah Mikel Arteta telah bangkit dengan tujuh kemenangan liga berturut-turut.

Sheffield United dihancurka­n 6-0 di Bramall Lane pada hari Isnin, meletakkan pasukan tangga ketiga Arteta kembali dua mata di belakang Liverpool.

Dengan pertemuan Liverpool dan City pada hari Ahad, Arsenal boleh merampas kedudukan pertama buat sementara waktu jika mereka menewaskan Brentford di Stadium Emirates 24 jam sebelumnya.

“Ia satu kemunculan semula yang hebat sejak Krismas, apabila kami tewas dua kali berturut-turut,” kata pemain tengah Arsenal, Rice.

“Tetapi ini Liga Perdana, anda perlu hadir setiap perlawanan. Anda tidak boleh meloloskan sebarang kesilapan.

“Jika anda melihat dua pasukan di atas liga, mereka tidak kelihatan seperti mereka akan tergelinci­r dalam masa terdekat.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia