Utusan Borneo (Sarawak)

Nadal mengundur diri daripada kemunculan semula Jelajah ATP di Indian Wells Masters

-

INDIAN WELLS: Rafael Nadal mengundur diri daripada kemunculan semula Jelajah ATP yang dirancangn­ya di Indian Wells Masters kelmarin, berkata dia tidak bersedia untuk permintaan kejohanan tenis pada malam perlawanan pembukaann­ya di California.

Keputusan hebat ikon Sepanyol itu dibuat empat hari selepas pemain berusia 37 tahun itu tewas kepada rakan senegara dan pemain nombor dua dunia Carlos Alcaraz, dalam perlawanan pameran Las Vegas.

Nadal terlepas hampir sepanjang musim 2023 kerana kecederaan perut dan lainlain dan hanya bermain di Brisbane Internatio­nal musim ini, di mana dia mengalami kecederaan pinggul.

Juara Grand Slam sebanyak 22 kali itu dijadualka­n beraksi di Indian Wells pada Khamis menentang bekas finalis Wimbledon Kanada, Milos Raonic.

“Dengan rasa sedih saya terpaksa menarik diri daripada kejohanan hebat di Indian Wells ini,” kata Nadal dalam satu kenyataan.

“Saya telah bekerja keras tetapi diri saya tidak bersedia untuk bermain di peringkat tertinggi pada acara penting sebegini.

“Ia bukanlah satu keputusan yang mudah, pada hakikatnya ia satu keputusan yang sukar tetapi saya tidak boleh berbohong kepada diri sendiri dan berbohong kepada beribu-ribu peminat.

“Saya akan merindui anda semua dan saya pasti kejohanan

itu akan menjadi satu kejayaan yang hebat.”

Pengarah kejohanan Indian Wells, Tommy Haas melahirkan rasa kecewa dengan penarikan diri Nadal.

“Kami berharap dia terus sembuh dan berharap dia boleh kembali beraksi tidak lama lagi,” kata Haas. “Dia salah seorang pemain kegemaran sepanjang masa di sini, dan kami berharap dapat melihatnya kembali di Indian Wells lagi pada masa akan datang.”

Pada hari Ahad, Nadal telah memberikan persembaha­n yang memberangs­angkan dalam pertembung­an Las

Vegas dengan Alcaraz.

Selepas mengalami koyakan otot di Brisbane pada Januari, Nadal menarik diri daripada Terbuka Australia, Grand Slam pertama musim ini.

Dia kemudian membatalka­n rancangan untuk kembali beraksi di Terbuka Qatar pada Februari, mengatakan dia “tidak bersedia untuk bersaing.”

Kecederaan telah menjadi tema berulang dalam karier pemecah rekod Nadal, hasil sampingan daripada gaya semua aksinya, pukulan kencang yang telah membawa kepada masalah lutut, pergelanga­n

tangan dan kaki yang serius.

Sepanjang kariernya, Nadal mendominas­i Terbuka Perancis, di mana dia memenangi 14 kejuaraan utamanya, kemenangan pertamanya hanya beberapa hari selepas hari jadinya yang ke-19 pada 2005, yang terakhir pada 2022 menjadikan­nya juara tertua acara itu.

Dia merupakan juara empat kali di Terbuka Amerika Syarikat, memenangi Wimbledon pada 2008 dan 2010, dan merupakan pemenang dua kali di Terbuka Australia - 13 tahun antara kejayaan pertamanya di Melbourne Park pada 2009 dan yang kedua

pada 2022.

Penarikan diri di Indian Wells mencetuska­n spekulasi yang tidak dapat dielakkan mengenai tarikh persaraan pemain Sepanyol itu.

Pada Januari, Nadal enggan mengesahka­n bahawa 2024 akan menjadi musim terakhirny­a, menafikan dia mungkin akan berhenti daripada sukan itu tahun ini.

Dia mengakui walaupun dia telah mempertimb­angkan untuk bersara semasa kecederaan­nya.

 ?? — Gambar AFP ?? TARIK DIRI: Nadal beraksi dalam acara The Netflix Slam di Michelob ULTRA Arena awal bulan lalu di Las Vegas, Nevada.
— Gambar AFP TARIK DIRI: Nadal beraksi dalam acara The Netflix Slam di Michelob ULTRA Arena awal bulan lalu di Las Vegas, Nevada.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia