Utusan Borneo (Sarawak)

Liverpool belasah Sparta

Nunez ledak dua gol bantu kemenangan 5-1 pada aksi pertama 16 akhir Liga Europa

-

PRAGUE: Dua gol Darwin Nunez mengangkat Liverpool dalam persaingan suku akhir Liga Europa apabila mereka menang 5-1 pada aksi pertama 16 akhir di Sparta Prague semalam.

Bintang Mohamed Salah kembali ke dalam skuad sebagai pemain gantian separuh masa kedua, kembali daripada kecederaan dan hanya bermain selama 46 minit untuk Liverpool sejak berundur awal daripada Piala Negara-Negara Afrika pada Januari.

“Sparta mengambil risiko, kami menghukum mereka untuk itu,” kata pengurus Liverpool, Jurgen Klopp.

“Kami menjaringk­an golgol cantik dan kami mempunyai detik yang sangat baik dalam permainan.”

Alexis Mac Allister membuka jaringan menentang juara Czech dan pendahulu liga itu dengan sepakan penalti minit keenam selepas dijatuhkan Asger Sorensen di dalam kotak.

Nunez menambah gol kedua dengan rembatan jarak jauh dari luar kotak melepasi penjaga gol Sparta, Peter Vindahl, pada minit ke-25.

Penyerang Uruguay itu menjadikan kedudukan 3-0 pada masa kecederaan separuh masa pertama dengan rembatan rendah dari dalam kotak.

“Dia mempunyai sikap paling penting yang perlu dimiliki oleh seorang penyerang dengan peluang ini,” kata Klopp.

“Dia memberi ancaman berterusan dan dia memberi kami beberapa ruang dan kawasan serta pilihan.”

Conor Bradley masuk sebagai pemain gantian pada separuh masa dan permainan bertukar buruk buatnya 40 saat kemudian apabila dia merembat hantaran lintang pemain sayap Sparta, Veljko

Birmancevi­c masuk ke golnya sendiri.

Luis Diaz, bagaimanap­un, menjadikan kedudukan 4-1 pada minit ke-53, melepasi Vindahl dengan rembatan melencong dan Dominik Szoboszlai, juga kembali daripada kecederaan sebagai pemain gantian pada separuh masa kedua, melengkapk­an jaringan pada masa kecederaan.

Salah menjumpai gol enam minit sebelum masa tamat tetapi golnya dibatalkan selepas video bantuan pengadil (VAR) menentukan dia ofsaid.

Liverpool telah mendapat tempat dalam suku akhir 15 Mac, yang juga akan mendedahka­n siapakah lawan mereka di separuh akhir.

The Reds mengawal sebahagian

Sparta mengambil risiko, kami menghukum mereka untuk itu. Kami menjaringk­an gol-gol cantik dan kami mempunyai detik yang sangat baik dalam permainan.

Jurgen Klopp Pengurus Liverpool

besar permainan.

Tuan rumah hampir menjaringk­an gol beberapa kali tetapi penjaga gol Caoimhin Kelleher menghalang percubaan jarak dekat Lukas Haraslin dengan hujung jarinya dan Birmancevi­c kemudian terlepas gol yang terhidang.

“Hasilnya jauh lebih baik daripada prestasi,” kata Klopp.

“Pertahanan kami tidak baik dan oleh itu mereka boleh mencipta serangan balas ini. Kami terlepas beberapa bola yang kemudianny­a sukar untuk dihalang.”

Klopp membuat tiga pertukaran daripada perlawanan Liga Perdana pada Sabtu menentang Nottingham Forest.

Kapten Virgil van Dijk

hanya masuk sebagai pemain gantian pada separuh masa kedua dengan Andrew Robertson memakai gelang kapten pada penampilan sulungnya di Liga Europa. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan pertama pusingan 16 akhir Liga Europa di antara Sparta Prague dan Liverpool di Prague.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan pertama pusingan 16 akhir Liga Europa di antara Sparta Prague dan Liverpool di Prague.
 ?? ?? KLOPP
KLOPP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia