Utusan Borneo (Sarawak)

Biden desak Netanyahu benarkan lebih banyak bantuan ke Gaza

- — AFP

Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden kelmarin menegaskan bahawa Benjamin Netanyahu mesti membenarka­n lebih banyak bantuan ke Gaza, selepas dia berdepan dengan perdana menteri Israel berhubung konflik itu.

Biden berkata selepas ucapan Negara Kesatuan pada Khamis bahawa dia telah memberitah­u Netanyahu bahawa mereka akan mengadakan mesyuarat untuk “datang kepada Yesus”, mencermink­an kekecewaan yang semakin meningkat terhadap Israel.

“Ya, dia perlu,” kata Biden kepada pemberita apabila ditanya jika Netanyahu perlu berbuat lebih banyak untuk memberi bantuan kepada wilayah Palestin selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengeluark­an amaran tentang kebuluran yang menjulang.

Ditanya oleh wartawan mengapa dia berkata mesyuarat perlu dijalankan, Biden menambah bahawa “Saya tidak mengatakan itu dalam ucapan saya,” merujuk kepada ucapan Negeri Kesatuanny­a

pada malam Khamis, dan kemudian berkata “kamu sedang mencuri dengar.”

Biden berdepan tekanan politik yang besar di negara sendiri kerana sokongan teguhnya terhadap perang Israel ke atas Hamas, tetapi telah mengubah pendiriann­ya mengenai keperluan untuk mengurangk­an korban awam dan menangani krisis kemanusiaa­n di Gaza.

Komen hangat mikrofon terbuka itu selepas ucapan Negara Kesatuanny­a mengukuhka­n spekulasi bahawa ketegangan semakin meningkat dengan Netanyahu, dengan Israel dan Hamas gagal bersetuju untuk gencatan senjata.

Biden dirakam semasa bercakap di Dewan Rakyat kepada Senator Michael Bennet, berkata: “Saya beritahu dia, Bibi – dan jangan ulangi ini – tetapi dia dan saya akan bermesyuar­at untuk ‘datang kepada Yesus’.”

Seorang pembantu presiden melihat kamera itu dan mendekati Biden untuk memberi amaran kepadanya.

Biden kemudian meninggalk­an percakapan itu juga menyaksika­n Setiausaha Negara Antony Blinken, berkata “Saya menggunaka­n mikrofon terbuka ni. Bagus. Itu bagus.”

Senator sebelum ini berkata beliau telah pergi ke Jordan dan menggesa presiden untuk “terus mendesak dalam perkara kemanusiaa­n.”

Biden mempunyai sejarah kesilapan dan detik mikrofon terbuka selama bertahunta­hun.

Bagaimanap­un tidak jelas jika kali ini dia benar-benar tidak menyedarin­ya – atau telah menggunaka­n peluang untuk menyampaik­an mesej kepada Netanyahu di luar batasan ucapan.

Biden telah menggunaka­n beberapa bahasa keras kepada Israel dalam ucapan itu, memberi amaran bahawa ia tidak boleh menggunaka­n bantuan sebagai “token tawar-menawar” dalam memerangi Hamas.

Presiden itu juga mengumumka­n tentera AS akan menubuhkan pelabuhan sementara di luar pantai Gaza untuk membawa bantuan yang sangat diperlukan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia