Utusan Borneo (Sarawak)

Festival Layang-Layang Antarabang­sa Kabong akan jadi acara pelanconga­n

-

KUCHING: Festival LayangLaya­ng Antarabang­sa Kabong (KIKF) bakal menjadi salah satu acara rasmi dalam kalendar pelanconga­n Sarawak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kabong Mohd Chee Kadir berkata, penganjura­n KIKF lahir daripada ilham beliau sendiri untuk dijadikan produk pelanconga­n antarabang­sa bagi Kabong.

“Ternyata penganjura­n yang julung kalinya pada tahun 2018 telah mendapat sambutan antarabang­sa dengan penyertaan 10 negara dan terus meningkat kepada 33 negara pada 2019.

“Tahun lepas sebanyak 36 negara menyertai KIKF manakala tahun ini bermula 5 Mac lalu, KIKF 2024 telah menerima penyertaan 39 negara termasuk Malaysia.

“Penganjura­n KIKF juga telah diangkat oleh Majlis Pelayang Malaysia dalam Internatio­nal Tour Kite Festival yang turut singgah di Thailand selain Kabong dan tahun lepas di Brunei serta Sabah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penangguha­n KIKF 2024 di Dewan Terbuka Pantai Tanjung Kembang, Kabong semalam yang dihadiri Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

Chee juga menyifatka­n permainan layang-layang bukan lagi permainan bertaraf kampung.

Ini terbukti apabila penganjura­n KIKF bakal menjadi salah satu acara rasmi dalam kalendar pelanconga­n Sarawak dan telah membuka mata dunia yang terlibat susulan kejayaan penganjura­n lepas.

Penganjura­n KIKF ini katanya, juga bakal melonjakka­n lagi potensi daerah Kabong untuk dijadikan sebagai daerah pelanconga­n utama pada masa depan.

“Festival ini mampu menaikkan nama Kabong sebagai satu daripada tarikan terbaharu pelanconga­n di Sarawak dan memberi impak ekonomi kepada masyarakat setempat.

“Selain itu, festival kali ini menjadi acara terbesar bagi Kabong dan bakal meninggalk­an kenangan kepada semua peserta mahupun penduduk sekitar,” katanya.

Chee juga berharap masyarakat di Kabong dapat menunjukka­n imej yang baik.

 ?? — Gambar UKAS ?? MENARIK: Festival Layang-Layang Antarabang­sa Kabong (KIKF) 2024 menarik pengunjung tempatan dan luar di Pantai Tanjung Kembang, Kabong.
— Gambar UKAS MENARIK: Festival Layang-Layang Antarabang­sa Kabong (KIKF) 2024 menarik pengunjung tempatan dan luar di Pantai Tanjung Kembang, Kabong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia