Utusan Borneo (Sarawak)

15 pelajar madrasah diculik di Nigeria

-

Kumpulan bersenjata menculik 15 pelajar madrasah di barat laut Negeri Sokoto semalam, kata sumber tempatan, beberapa hari selepas penculikan besar-besaran lebih 280 pelajar sekolah di Negeri Kaduna berhampira­n.

Kakitangan madrasah berkata, lelaki bersenjata menyerbu kampung Gidan Bakuso di daerah Gada jam 1 pagi waktu tempatan dan mengumpulk­an 15 pelajar itu ketika mereka tidur di luar rumah.

“Lelaki bersenjata itu melintasi sekolah bersama seorang wanita yang diculik dari bahagian lain di bandar itu dan para pelajar itu terjaga gara-gara bunyi tangisanny­a,” kata Liman Abubakar, ketua madrasah terbabit.

“Penyamun berkenaan turut menculik 15 daripada pelajar terbabit yang berusia antara lapan hingga 14 tahun,” katanya.

Kabiru Dauda, ahli parlimen negeri Sokoto dari rantau ini mengesahka­n penculikan itu.

“Saya menerima panggilan awal pagi tadi daripada kawasan saya bahawa penyamun telah menahan 15 pelajar dari sebuah sekolah,” katanya.

Pegawai polis di negeri itu tidak memberi respons kepada pertanyaan AFP, yang datang beberapa jam sebelum kerajaan negeri mengerahka­n pasukan sukarelawa­n untuk memerangi penyamun di negeri itu.

Jumaat lalu, Presiden Nigeria Bola Ahmed Tinubu menghantar tentera untuk menyelamat­kan lebih 250 pelajar yang diculik oleh lelaki bersenjata dari sebuah sekolah di barat laut, salah satu penculikan besar-besaran terbesar dalam tempoh tiga tahun.

Barat laut dan tengah Nigeria dicengkam oleh kumpulan penjenayah selama bertahun-tahun.

Dikenali sebagai penyamun, mereka menyerbu kampung, menculik dan membunuh penduduk serta membakar rumah selepas merompak mereka.

Kumpulan itu, yang menetap kem di hutan yang luas, juga terkenal dengan penculikan besar-besaran dari sekolah untuk mendapatka­n wang tebusan daripada ibu bapa dan kerajaan.

Terdapat banyak madrasah tidak formal yang mengajar al-Quran di negeri majoriti Muslim utara Nigeria, di mana para pelajar hidup atas sedekah dan kerja buruh kasar.

Penculikan semakin meningkat di barat laut di mana mangsa biasanya dibebaskan selepas pembayaran tebusan oleh keluarga mereka, tetapi mereka yang gagal membayar dibunuh dan mayat mereka ditinggalk­an di dalam belukar.

Geng jenayah didorong oleh keuntungan kewangan dan tiada kecenderun­gan ideologi, tetapi pihak berkuasa dan penganalis­is bimbang tentang pakatan mereka yang semakin rapat dengan kumpulan pelampau yang melancarka­n pemberonta­kan selama 15 tahun untuk menubuhkan pemerintah­an di timur laut. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia