Utusan Borneo (Sarawak)

Harga makanan melambung suramkan semangat Ramadan di Nigeria

-

Bulan suci Ramadan yang bermula awal minggu ini di Nigeria, menyaksika­n krisis ekonomi terburuk dalam satu generasi yang menyebabka­n ramai penduduk bergelut untuk membeli makanan.

Dengan inflasi makanan sekitar 35 peratus, jemaah yang ditemui semasa solat Jumaat di masjid pusat di Lagos memberitah­u bahawa mereka hampir tidak dapat menyediaka­n makanan untuk keluarga mereka.

“Sesetengah orang sudah mula berpuasa kerana mereka tidak mampu makan.

“Semuanya mahal pada masa ini,” kata Owoyemi Sherifent Mojisola, 54, di masjid di ibu negara ekonomi Nigeria.

Tahun lalu kerajaan membawa pembaharua­n yang memberi kesan buruk terhadap rakyat di ekonomi terbesar Afrika itu di mana kira-kira separuh daripada 220 juta pendudukny­a beragama Islam.

Sejak memegang jawatan itu tahun lalu, Presiden Bola Ahmed Tinubu menamatkan subsidi bahan api dan kawalan mata wang, yang membawa kepada kejatuhan harga petrol dan kenaikan kos sara hidup kerana nilai naira merosot berbanding dolar.

Tinubu meminta orang ramai bersabar untuk membenarka­n pembaharua­nnyaberkua­tkuasa atas alasan ia akan membantu menarik pelaburan asing, tetapi langkah-langkah itu menjejaska­n orang ramai.

Ramai penduduk miskin tidak makan dan melupakan makanan seperti daging, telur dan susu.

“Ia sangat sukar,” kata Idihabom Nafisah Oyebanji, 42, seorang ibu yang mengakui tidak mampu membeli makanan Ramadan kegemarann­ya, termasuk susu dan tembikai.

Di pasar di pinggir masjid, peniaga juga berkata mereka sedang bergelut.

“Orang ramai tidak lagi mempunyai wang untuk membayar kesenangan kecil untuk Ramadan,” kata penjual kemenyan Azeez Shelifiu.

Menurutnya, dalam tempoh kurang enam bulan, pendapatan bulanannya merudum sebanyak satu pertiga kepada sekitar 40,000 naira (AS$25).

Krisis ekonomi Nigeria mencetuska­n pergolakan sosial dalam beberapa bulan kebelakang­an ini.

Awal minggu ini, agensi kecemasan kebangsaan berkata ia mengetatka­n keselamata­n di gudangnyas­elepasbera­tus-ratus orang merompak sebuah kedai makanan di ibu negara Abuja.

Dalam menghadapi kesusahan itu, imam di masjid pusat Sulaiman Oluwatoyin AbouNolla menyeru solidariti.

“Kita perlu saling menyokong terutama pada bulan Ramadan ini,” katanya kepada AFP, menyatakan rancangan untuk mengagihka­n makanan di masjid bulan ini.

Dia memberi amaran krisis ekonomi telah mencetuska­n masalah lain di Nigeria, termasuk penculikan untuk wang tebusan.

“Ini faktor ekonomi dan boleh berpolitik.

“Kadar guna tenaga tinggi industri ditutup,” katanya.

Sekurang-kurangnya 63 peratus daripada penduduk Nigeria hidup dalam kemiskinan melampau, menurut biro statistik kebangsaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia