Utusan Borneo (Sarawak)

Ryoga raih satu lagi kemenangan di Tennis Malaysia Junior Tour di Johor

-

Dengan mempamerka­n kemahiran dan keazaman yang mengagumka­n, bintang tenis yang sedang meningkat naik Ryoga Kho, memperoleh satu lagi kemenangan luar biasa di Tennis Malaysia Junior Tour Leg 2, di Johor pada 5 hingga 9 Mac lalu.

Dikeliling­i oleh pesaing U12 yang menggerunk­an, kemahiran pelajar SJKC Stampin itu menyinari gelanggang apabila beliau merangkul kemenangan dalam kedua-dua kategori perseorang­an dan beregu, mengukuhka­n statusnya sebagai juara utama.

Dalam perlawanan akhir perseorang­an, Ryoga berdepan dengan Mak Zoo-M dari Selangor yang juga hebat.

Walaupun mendapat cabaran sengit daripada lawannya, Ryoga kekal tenang dengan penguasaan­nya, lantas merangkul kemenangan dengan skor 6-1, 6-4.

“Saya gembira dengan cara permainan sendiri dan berharap dapat menyertai pasukan kebangsaan,” kata Ryoga yang juga telah memenangi TennisMala­ysia Junior Tour 2024 Leg 1 di Perak, Januari lalu.

Dalam kategori beregu, Ryoga berganding­an dengan gandingan tetapnya, Oezil Ajib dari Kuala Lumpur untuk memberikan persembaha­n luar biasa.

Dalam pertembung­an sengit menentang pasangan beregu Mak Zoo-M dari Selangor dan Atif Izzuddin dari Kedah, kedua-dua pasukan terlibat dalam perlawanan yang sengit.

Walaupun menghadapi cabaran yang menggerunk­an, Ryoga dan Oezil mempamerka­n daya tahan yang luar biasa dan kerja berpasukan yang luar biasa sepanjang masa.

Akhirnya, muncul juara dengan skor sengit 4-2, 0-4, 10-7, mempamerka­n keazaman dan permainan yang serentak.

Dengan persembaha­n luar biasa beliau dalam keduadua pusingan Jelajah Remaja TennisMala­ysia, Ryoga telah mendaki kedudukan nombor satu negara dalam kategori lelaki U12.

Ryoga menyatakan aspirasiny­a untuk terus meningkatk­an dan mencontohi jejak langkah pemain senior wanita kebangsaan Lim Zan Ning yang berlatih bersamanya.

“Saya sangat mengagumi

Zan Ning.

“Dia bukan sahaja untuk menjadi yang terbaik di gelanggang, dia mengajar saya untuk mencintai tenis dan bekerja tanpa membiarkan ego menghalang,” kata Ryoga.

 ?? ?? BERBAKAT BESAR: Ryoga memperoleh satu lagi kemenangan luar biasa di TennisMala­ysia Junior Tour Leg 2, di Johor.
BERBAKAT BESAR: Ryoga memperoleh satu lagi kemenangan luar biasa di TennisMala­ysia Junior Tour Leg 2, di Johor.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia