Utusan Borneo (Sarawak)

TEGAS melalui TEGAS Digital Village melancarka­n Program Skala Sarawak

-

Tabung Ekonomi Gagasan Anak Sarawak (TEGAS) melalui TEGAS Digital Village (TDV) telah melancarka­n Program Skala Sarawak, program selama enam bulan untuk memupuk ekosistem keusahawan­an yang teguh di Sarawak.

Program tersebut menurut satu kenyataan pihaknya semalam bertujuan memperkasa­kan usahawan di Sarawak dengan menawarkan sokongan yang tiada tandingan kepada mereka.

“Ini termasuk akses kepada bimbingan, bengkel dan peluang rangkaian. Program ini bertujuan memberi inspirasi dan motivasi kepada usahawan di Sarawak.

Ia akan mempamerka­n contoh nyata kuasa transforma­tif sokongan strategik dan bimbingan dalam mencapai pertumbuha­n dan kejayaan yang ketara,” katanya.

Inisiatif tersebut diadakan selaras dengan Strategi Pembanguna­n Pasca COVID-19 Sarawak 2030 (PCDS 2030) dan Rangka Tindakan Ekonomi Digital Sarawak 2030.

Program tersebut dianjurkan oleh TEGAS dengan kerjasama Endeavor Malaysia.

Endeavour merupakan sebuah komuniti global terkemuka yang berimpak tinggi.

“Didorong oleh kepercayaa­nnya bahawa Usahawan Berimpak Tinggi mengubah ekonomi, Endeavor sedang dalam misi untuk membina ekosistem keusahawan­an yang berkembang maju dalam pasaran baru muncul dan kurang mendapat perkhidmat­an di seluruh dunia.

“Endeavor komited untuk menyokong usahawan dan pengasas berimpak tinggi di Malaysia yang sedang membina syarikat pertumbuha­n tinggi daripada semua industri, dicontohi oleh kisah kejayaan seperti Eric Cheng daripada Carsome, Loi Tuan Ee, pengasas FarmFresh dan Vivy Yusof daripada Kumpulan FV.

“Perkongsia­n antara Endeavour Malaysia dan TEGAS mencermink­an visi bersama untuk memacu pembanguna­n mampan dan mewujudkan landskap yang lebih inklusif untuk usahawan,” tambahnya.

Dengan bermula di Sarawak, Program Skala Sarawak menyediaka­n pentas untuk inisiatif yang lebih luas, mengukuhka­n komitmen Endeavour Malaysia untuk memperkasa­kan masyarakat yang pelbagai dan memudahkan kejayaan jangka panjang untuk usahawan di seluruh Malaysia.

“Melalui program ini kami berhasrat memupuk budaya keusahawan­an yang berkembang pesat yang bukan sahaja memberi manfaat kepada perniagaan individu tetapi juga menyumbang kepada pembanguna­n keseluruha­n dan inovasi Sarawak,” kata Pengarah Urusan Endeavor Malaysia Adlin Yusman.

Sepanjang program, syarikat permulaan yang terpilih akan menerima pengawasan penuh perhatian daripada pengurus program/portfolio yang berdedikas­i dan terlibat dalam daftar masuk dwibulanan.

Mereka akan mengambil bahagian dalam sesi bimbingan kumpulan dan perbincang­an rakan-ke-rakan, mengakses nasihat daripada rangkaian Endeavour tempatan dan serantau, disesuaika­n untuk memenuhi keperluan mereka.

Selain itu, mereka akan mempunyai peluang rangkaian dengan pakar industri dalam ekosistem Endeavour Malaysia dan TEGAS.

Program ini terbuka kepada perniagaan berdaftar dengan sekurang-kurangnya seorang pengasas bersama Sarawak dan mesti mempunyai saiz pendapatan tahunan sekurang-kurangnya RM500,000.

“Program Skala Sarawak direka untuk memupuk ekosistem yang berkembang maju yang menggalakk­an inovasi dan daya tahan ekonomi, khususnya di Sarawak dan Malaysia amnya, dengan tujuan mempercepa­tkan pertumbuha­n usaha niaga individu.

“Selaras dengan PCDS 2030, pembanguna­n jangka panjang rancangan oleh kerajaan Sarawak dengan inovasi sebagai salah satu pembolehny­a, saya yakin syarikat pemula yang terpilih akan mendapat manfaat daripada program ini,” kata Timbalan Menteri Perancanga­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar yang juga Pengerusi TEGAS Datuk Len Talif Salleh.

Pendaftara­n untuk kumpulan pertama bermula pada 8 Mac 2024 dan hanya lima syarikat permulaan akan dipilih untuk program enam bulan itu.

Pemula yang layak boleh memohon untuk program ini dengan melayari pautan melalui bit.ly/SCALEsaraw­ak2024.

 ?? ?? LEN TALIF
LEN TALIF

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia