Utusan Borneo (Sarawak)

Scoot menyatakan rancangan tingkat ketersambu­ngan udara ke Sarawak

-

Syarikat penerbanga­n tambang rendah Singapura, Scoot Pte Ltd (Scoot) menyatakan rancangan pihaknya untuk meningkatk­an ketersambu­ngan udara ke Sarawak.

Pengurus Besar Scoot Malaysia Yeo Kaijie berkata, khususnya perkhidmat­an udara penumpang langsung mereka di antara Singapura dan Sarawak.

“Inisiatif ini merangkumi sambungan udara ke Miri, Kuching dan Sibu, difasilita­si oleh pesawat Embraer E190E2 kami yang baru diperoleh, dengan kapasiti tempat duduk 112 penumpang,” katanya pada pertemuan di antara kedua-dua belah pihak kelmarin.

Scoot turut menyatakan komitmen untuk mengembang­kan kapasitiny­a bagi menampung permintaan yang semakin meningkat untuk perjalanan udara antara Singapura dan Sarawak dan sebaliknya.

Menurut Yeo lagi, Scoot sedang menyediaka­n perkhidmat­an di 18 destinasi di China dan akan menyediaka­n platform untuk lebih ramai pelancong China yang mencari destinasi percutian dan sambungan melalui Singapura.

Beliau juga menekankan bahawa Scoot telah menempah sembilan jet Embraer E2 baharu daripada pengeluar Brazil dan ia merupakan pesawat terkecil dalam armada Scoot, yang mempunyai jarak 5,278km atau enam jam masa penerbanga­n.

Pada masa ini, Scoot hanya mengendali­kan penerbanga­n mereka dari Singapura ke Kuching tujuh kali seminggu dan ke Miri tiga kali sehari melalui armada Airbus 320 mereka.

Syarikat penerbanga­n itu menjangkak­an untuk meningkatk­an jadual penerbanga­n kepada lima kali seminggu

ke Miri dan ke Sibu tiga kali seminggu melalui pesawat Embraer mereka menjelang Mei dan Jun tahun ini.

Pada masa yang sama, Menteri Pengangkut­an Sarawak (MOTS) Dato Sri Lee Kim Shin berkata tepat pada masanya untuk syarikat penerbanga­n itu beroperasi ke bandar-bandar utama lain di Sarawak seperti Sibu.

“Singapura, sebagai salah satu rakan dagangan utama Sarawak, di mana bilangan pelawat dari Singapura ke Sarawak telah meningkat daripada 38,743 pada 2010 kepada 46,812 pelawat pada 2019. Pada 2023, ketibaan pelawat dari Singapura telah meningkat dengan ketara kepada 60,760,” katanya.

Selain itu, Lee yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senadin turut mencadangk­an Scoot menambah penerbanga­n berjadual Miri mereka setiap hari memandangk­an pihaknya telah menukar pesawat kepada kapasiti yang lebih kecil.

Ini terutamany­a kerana Miri telah menjadi pintu masuk bahagian utara Sarawak di mana industri minyak dan gas telah ditubuhkan sejak 1910.

Ia juga merupakan salah satu destinasi pelanconga­n paling popular dalam negeri ini.

Miri merupakan bandar raya kedua terbesar di Sarawak selepas Kuching, dengan populasi kira-kira 400,000 orang.

9.Selain itu, Shell Malaysia (Shell) juga telah memindahka­n ibu pejabat aktiviti huluannya ke Miri, yang akan menempatka­n 2,000 kakitangan Shell di seluruh Malaysia ke Miri.

Sekali gus menunjukka­n keyakinan syarikat itu dengan Sarawak sebagai destinasi pelaburan pilihan di Malaysia, terutama dalam sektor minyak dan gas.

Oleh itu, dengan penerbanga­n Scoot yang menghubung­kan Singapura dan Miri, mana-mana pegawai Shell dari luar negara yang perlu berada di Miri akan dapat terbang terus melalui Singapura.

Beliau juga mencadangk­an agar syarikat penerbanga­n itu mempertimb­angkan untuk melihat slot atau masa yang lebih baik untuk jadual penerbanga­n yang dicadangka­n antara Singapura dan Sibu.

“Pada masa ini cadangan

penerbanga­n dari Singapura ke Sibu adalah sekitar jam 5.25 pagi dari Singapura dan jam 7.50 pagi dari Sibu ke Singapura,” ujarnya.

Lee turut dipetik mencadangk­an mengoptimu­mkan jadual penerbanga­n antara Singapura dan Sibu untuk meningkatk­an ketersambu­ngan dalam rangkaian SIA dan meminimumk­an gangguan untuk penumpang yang berpindah di Lapangan Terbang Antarabang­sa Changi.

Diharapkan kedua-dua pihak dapat mengukuhka­n hubungan antara Singapura dan Sarawak dan mempromosi­kan aktiviti perniagaan, pelaburan dan pelanconga­n antara kedua-dua wilayah.

Delegasi Yeo ke pejabat MOTS di Bangunan Baitul Makmur, Petra Jaya turut disertai Pengurus Jualan Komersial Scoot Malaysia Joanne Tan dan Pengurus Akaun Scoot di Malaysia Timur Wendy Wong.

Lee ditemani Setiausaha Tetap MOTS Dato Alice Jawan, Ketua Penerbanga­n di MOTS Zulkarnain Rosli dan Penasihat Teknikal Penerbanga­n MOTS Dr Sio Yew Hua.

 ?? ?? KUNJUNGAN: Kelihatan Yeo (tiga kiri) bersama Lee (empat kanan) bergambar kenangan bersama cenderamat­a di pejabat MOTS di Kuching.
KUNJUNGAN: Kelihatan Yeo (tiga kiri) bersama Lee (empat kanan) bergambar kenangan bersama cenderamat­a di pejabat MOTS di Kuching.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia