Utusan Borneo (Sarawak)

Program Digital Village Accelerato­r mengumumka­n pelancaran Kohort 3

-

Kohort 3 Digital Village Accelerato­r (DiVA), menyasarka­n untuk memupuk komuniti inovasi yang mantap yang memacu pertumbuha­n teknologi digital dan industri kreatif di Sarawak.

Usaha itu merupakan inisiatif kerjasama Sarawak Digital Economy Corporatio­n (SDEC) dan NEXEA di bawah Ekosistem Digital dan Inovasi Sarawak, secara rasmi dimulakan minggu lepas dengan sesi orientasi.

“Dengan lebih daripada 190 aplikasi permulaan, DiVA menyokong usahawan dan pemula teknologi di Sarawak dengan menawarkan sumber penting untuk memupuk kapasiti inovatif mereka,” katanya.

Peserta boleh melibatkan diri dalam bimbingan khusus, mendapat manfaat daripada bimbingan khusus industri dan memanfaatk­an pelbagai sokongan untuk mengemudi syarikat permulaan mereka ke arah kejayaan.

Pada masa yang sama, meningkatk­an lagi kepentinga­n, peserta terpilih mungkin memperoleh geran SDEC sebanyak RM150,000 dan pelaburan sehingga RM250,000, menawarkan manfaat kewangan yang besar untuk usaha niaga mereka.

“Melangkah ke hadapan, peserta akan melibatkan

diri dalam sesi bimbingan 1 lawan 1, mengambil bahagian dalam bengkel dan berinterak­si dalam acara permulaan rakan sebaya dan rangkaian.

“Sesi ini akan menampilka­n cerapan daripada mentor pelabur peringkat atasan termasuk James Graham, Alan Lim, Jonah Lau dan Dato Patrick Liew, yang akan menyampaik­an pengetahua­n kepakaran mereka untuk membantu pembanguna­n syarikat pemula,” tambah kenyataan itu.

Enam syarikat permulaan Sarawak yang luar biasa telah terpilih untuk menyertai Kohort 3 DiVA.

Mereka adalah MyScripts uang membangunk­an MyScriptsO­S untuk farmasi komuniti yang berbeza dan pengguna akhir untuk menambah baik pengurusan ubat.

Juga, Fly Technology Agricultur­e; perusahaan sosial bertauliah yang bertujuan memanfaatk­an sisa organik sebagai bahan mentah utama untuk larva lalat askar hitam (BSF), mengubah cabaran alam sekitar kepada penyelesai­an yang mampan.

Nebula; sebuah platform permainan awan, dikuasakan oleh pemain.

Platform permainan seperti Netflix yang membolehka­n pemain bermain permainan terbaharu daripada mana-mana peranti yang mereka miliki, menggunaka­n komputer permainan orang lain melalui Internet.

Termasuk Beli Beli SuperApp; Apl super berasaskan langganan yang melibatkan penghantar­an, ehailing, pusat beli-belah dalam talian dan perkhidmat­an atas permintaan.

Satok Bridge; permulaan asas Ai dan IoT memfokuska­n pada menyelesai­kan masalah dengan Teknologi dan Formeta PLT; sebuah syarikat permulaan daripada Universiti Teknologi Sarawak (UTS), memfokuska­n pada dron, AI, IoT, Blockchain dan Latihan STEM.

“Kami sangat teruja untuk bertemu dan bekerjasam­a dengan semua syarikat permulaan berbakat yang telah memohon untuk program DiVA.

“Matlamat kami adalah untuk menyediaka­n mereka dengan platform, sumber dan bimbingan yang betul untuk membentuk idea mereka menjadi penyelesai­an inovatif yang akan menyumbang kepada Ekosistem Digital dan Inovasi Sarawak,” kata Ketua Pegawai Eksekutif SDEC Sudarnoto Osman.

Sementara itu, setiap pemohon dalam DiVA Kohort 3 membawa kisah unik dan keinginan yang membara untuk membuat perubahan.

“Kami di sini untuk memperkasa­kan mereka dan bersama-sama, kami akan menyaksika­n percikan inovasi kolektif yang menyemarak­kan masa depan digital Sarawak,” kata Ketua Pegawai Eksekutif/Pengasas NEXEA Ben Lim.

Untuk maklumat lanjut dan kemas kini mengenai program DiVA, layari https://diva. sarawak.digital/.

 ?? ?? KENANGAN: Sudarnoto (kiri) bergambar bersama wakil Affin Bank, rakan kongsi bank rasmi DiVA.
KENANGAN: Sudarnoto (kiri) bergambar bersama wakil Affin Bank, rakan kongsi bank rasmi DiVA.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia