Utusan Borneo (Sarawak)

Rolex perkenal Anugerah Rolex untuk Keusahawan­an

-

Rolex dengan bangganya memperkena­lkan Laureat Rolex 2023 bagi Anugerah Rolex untuk Keusahawan­an — lima peneraju yang projeknya memberi impak bertujuan untuk meningkatk­an kehidupan sambil memelihara planet untuk generasi masa depan.

Ditubuhkan pada 1976 untuk memperinga­ti ulang tahun ke-50 Oyster, jam tangan tangan pertama yang tahan air di dunia, anugerah-anugerah ini telah berkembang menjadi program dua tahun sekali yang menyokong individu dengan projek inovatif yang memajukan pengetahua­n, melindungi alam sekitar, memelihara habitat dan meningkatk­an kesejahter­aan.

Asalnya dirancang sebagai satu perayaan sekali, anugerah menarik perhatian antarabang­sa, membawa Rolex untuk mengubahny­a menjadi program dua tahun sekali. Dalam tempoh 48 tahun sejak penubuhann­ya, inisiatif ini telah menyokong 160 Laureat, memberikan impak yang mendalam di 65 negara.

Sebahagian daripada Inisiatif Planet Kekal Rolex, anugerah ini selaras dengan komitmen jenama itu selama seabad dalam menyokong penjelajah dan individu yang mengehadka­n batas usaha manusia untuk memberikan cahaya kepada dunia semula jadi.

Laureat 2023, dipilih oleh panel 10 pakar terkenal di seluruh dunia, mempersemb­ahkan projek-projek yang pelbagai - daripada inisiatif air bersih di Kenya hingga perlindung­an hutan pergununga­n di Andes, menekankan komitmen Rolex terhadap Planet Kekal.

Berkenalan dengan Laureat Anugerah Rolex 2023:

Constantin­o Aucca Chutas: Seorang ahli biologi yang memperluas­kan program pemulihan dan perlindung­an ekosistem hutan yang berpusat di komuniti di kawasan tinggi Andes, menanam 4.5 juta pokok dan mencipta 16 kawasan perlindung­an.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia